رسانه ی ملّی و رقابت با ماهواره

۱۳۹۲/۱۱/۰۵ رسانه ی ملّی و رقابت با ماهواره

تلقی های نخستین از میزان تاثیر رسانه بر مخاطبان خوش بینانه و اغراق آمیز بوده است. برخی محققان تا آن اندازه به اثر گذاری رسانه ها مطمئن بودند که از تعبیر «تزریق» برای فرآیند انتقال پیام استفاده می کردند. ولی چندی است محققان عرصه ی ارتباطات و رسانه از نظریه های «تاثیر عمیق» فاصله گرفته اند.

با نضج گرفتن مطالعات فرهنگی به نقش مخاطبان در فرآیند انتقال پیام بیشتر توجه شده است. مخاطبان دیگر کنش پذیرهایی منفعل دانسته نمی شوند. آنها توان مقاومت در برابر پیام را دارند و علاوه بر رسانه های مرجّح از مراجع فکری دیگر نیز تاثیر می پذیرند. در رهیافت مطالعات فرهنگی، مصرف متن اتفاقی یک طرفه و از پیش تعیین شده نیست. به عبارتی نزاع بر سر معنایی که متون رسانه ای منتشر می کنند بالا گرفته است و اقتدار رسانه ها متزلزل شده است. پیش فرض این رهیافت این است که امکان استنباط بیش از یک برداشت از یک متن واحد وجود دارد. این زمینه های اجتماعی فرهنگی متفاوت هستند که تفسیرهای متفاوت را رقم میزنند.

در نگرش های متاخر محققان درباره ی «تقابل» برخی خرده فرهنگ ها با برخی نشانه های رسمی تحقیق می کنند. وضعیت نزاع یا مقاومت در برابر پیام ها ونشانه های رسمی به خصوص در خرده فرهنگ های جوانان قابل مشاهده است. به طور مثال هنوز چند روز بیشتر از روی کار آمدن دولت اعتدال نگذشته بود که انبوهی از طعنه های اجتماعی یا مطایبه های مینی مالیستی با موضوع «کلید» یا «من سرهنگ نیستم» و… به فضای عمومی سرازیر شد. این مواجهه ها نوعی رمزگشایی متفاوت از اراده و اقتدار رسمی رسانه های پرشمار دولتی را نشان می دهد. این تامل در خصوص نظام رمزگذاری – رمزگشایی کلان نظام جمهوری اسلامی هم وجوددارد.

بنانیست لزوما شبیه «استوارت هال»، رمزگذاری را همیشه از موضع ایدئولوژی مسلط ببینیم و یا معتقد باشیم تقابل مخاطبان در برابر پیام های رسانه ای به خاطر انقطاع آنها از نظام ارزشی پیشین است. مستقل از این فهم نئومارکسیستی از نظام رسانه ای، باز هم کارفرهنگی را باید فراتر از صدور پیام و تولید متن ببینیم؛ چراکه تجربه ی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مخاطبان رسانه، امکان تفسیر و رمزگشایی هایی متفاوت از اراده ی صاحبان رسانه را فراهم میکند.

رسانه ی ملّی – به خصوص چون رسانه ای انحصاری است – بیش از همه در معرض پس زدن پیام توسط مخاطبان است. مدیران ارشد رسانه به خوبی می دانند که اکنون بیش از ۵۰ درصد مخاطبان شان، غیر از رسانه ی ملّی مخاطب شبکه های فارسی زبان ماهواره اند و این یعنی تمرین مخاطبان رسانه ی ملّی برای رمزگشایی های تقابلی و مقاومت در برابر متن ها و پیام های رسمی تلویزیون جمهوری اسلامی. در مقابل از سوی رسانه ی ملّی در راستای رمزگشایی های تقابلی متون رسانه های معاند کمتر اتفاق می افتد. رسانه ی ملّی امیدوار است با توسعه ی شبکه های داخلی، مخاطب را از کنجکاوی های رسانه ای دور کند؛ اما این سیاست ها تا چه اندازه موفق بوده است؟

  1. رسانه ی ملّی تعداد شبکه های تلویزیونی را از ۸ به ۲۱ رسانده است. در مدیریت رسانه مفهومی وجود دارد با عنوان «شبکه ی آشیانه» که محبوب ترین شبکه برای مخاطبان است. غالباً تلویزیون ها روی این شبکه روشن و خاموش می شوند و مخاطبان عادت دارند بعد از چرخیدن در شبکه های مختلف نهایتاً به شبکه ی آشیانه برگردند. رستوران ها، فرودگاه ها، ترمینال ها، بیمارستان ها و سایر اماکن عمومی هم عموماً تلویزیون شان را روی شبکه ی آشیانه تنظیم می کنند. مدیران رسانه می دانستند به طورمثال اگر برنامه ای در ساعتهای ۸ تا ۱۱ شب از شبکه ی سه سیما پخش می شد، عموم مخاطبان تلویزیون آنرا می دیدند و آن برنامه امکان جریان سازی پیدا می کرد. با افزایش شبکه های داخلی که اغلب واجد جذابیت های حداقلی برای طیفی از مخاطبان هستند، «شبکه ی آشیانه» از میان رفته یا دست کم در مورد آن تردید وجود دارد. برخی محققان معتقدند میزان مخاطبان تلویزیون تقریباً ثابت اند بنابراین با افزایش شبکه ها بر تعداد آنها افزوده نشده بلکه انها از شبکه ای به شبکه ای دیگر کوچ کرده اند ضمن اینکه دیگر هیچ شبکه ای آنقدر پرمخاطب نخواهد بود که تبدیل به آشیانه بشود.
  2. رسانه ی ملّی چندی است با شعار رسانه ی تعاملی از مخاطبان می خواهد در برنامه های تلویزیونی مشارکت کنند. رسانه ی تعاملی (Interactive) راهبرد عموم رسانه های برتر دنیا برای حفظ مخاطبان و فعال کردن آنهاست. اما تا کنون تلویزیون به شیوه های حداقلی در تعاملی کردن مخاطب اکتفا کرده است. مثلا از آنها می خواهد فیلم ها یا عکسهای شخصی شان را بفرستند تا در تلویزیون نمایش داده شود، یا نام یک کارگردان را به خاطر بسپرند و آنوقت در مسابقه ای تلفنی بگویند. تعامل مخاطبان با رسانه فعلا در حد نمایش «تصویر» است ونه مشارکت در فکر و نظر؛ تعامل باید به سطح ارزش های مشترک فرهنگی ارتقاء یابد. رسانه ی تعاملی درواقع تلاشی برای رفع موقعیت های تقابلی مخاطبان است. مخاطبان باید نظر و سلیقه ی خود را در مسیر و بیان تفاسیر و رمزگشایی ها و تحلیلها موثر ببینند. شبکه های جریان اصلی در دنیا به طور گسترده ای افکار و ابهامات مخاطبان خود را در تولید پیام رسانه ای مشارکت می دهند. به این وسیله آنها موفق می شوند سطح نزاع و مقاومت در برابر رسانه ی خود را کاهش دهند. به طور مثال برنامه های گفتگومحور همزمان از چند شبکه ی اجتماعی بازخورد می گیرند. نظرات مخالف در لحظه در کنار تصویر اصلی به نمایش در می آید و مدیران برنامه بدون هراس خط سیر گفتگو را با استفاده از مصاحبه گران معتبر و مسلّط مطابق ابهام ها و پرسشها تعیین می کنند. ممکن است درباره ی از بین رفتن محتوای پیام نگرانی هایی وجود داشته باشد، اما باید بدانیم برای یک شبکه ی پیشرو، اصل ارتباط مهمتر از پیامی است که قرار است منتقل شود. مخاطب باید بداند که رمزگشایی در انحصار کسی نیست و او هم این امکان را دارد که نظرش را به اشتراک بگذارد. این معنای درست رسانه ی تعاملی است.
  3. شبکه های فارسی زبان ماهواره یکی از اصلی ترین ماموریت هایشان ایجاد موقعیتهای تقابلی در برابر قرائت های رسمی نظام جمهوری اسلامی است. آنها با رصد مواضع رسمی نظام جمهوری اسلامی، رمزگشایی های مورد نظر خود را پیش از شکل گیری تفسیر توسط مخاطبان ارائه می کنند. ولی متاسفانه رسانه های رسمی ایران غالباً به انتقال خام پیام اکتفا می کند و یا رمزگشایی های دیر هنگام را ارائه می کند. به طور مثال سخنرانی های رهبر انقلاب که حاوی مواضع مهم نظام در عرصه ی بین المللی است بلافاصله از تلویزیون پخش می شود و از همان لحظه شبکه های معاند به ارائه ی تفسیرهای متعدد از این سخنان اقدام می کنند. حتی برخی تفاسیر دچار تناقض است ولی مهم این است که آنها به شدت متوجه سازوکار رمزگشایی مخاطبان ایرانی از مواضع رهبری اند. انباشت این رمزگشایی ها به تدریج نوعی نظام جدید ارزشی و فرهنگی را بطور بین الاذهانی موجب می شود که برای مدت مدیدی مخاطبان ایرانی را همگرای با رسانه های معاند و مقاوم در برابر پیام های رسمی می سازد. رسانه ی ملّی باید در رمزگشایی به هنگام از اتفاقات مهم و مواضع سیاسی و بین المللی به میزان بازپخش مواضع و ساختن کلیپ و سرود و نشانه های ایدئولوژیک بانشاط باشد.

    ۲۸ دیدگاه ثبت شده

    1. سید محمد /

      سلام برادر
      انتقاد خوبی بود . راه حل ارائه شده به نظر سطحی می رسید. شما رمزگشایی به هنگام شبکه های ماهواره ای از قرائت های رسمی ارائه شده را باعث ایجاد مقاومت بین الاذهانی در برابر قرائت های رسمی فرض کرده اید. اما قطعا این رهیافتی غلط است. مرگ فراروایت ها فرارسیده. مرگ نظام سلسله مراتبی و تفسیرهای جهانشمول و رسمی قطعا فرا رسیده و این هیچ ارتباطی به ارائه رمزگشایی های شبکه های ماهواره ای ندارد کما اینکه همان شبکه های ماهواره ای نیز با بحران مرگ فراروایت ها مواجه اند. خود به درستی اشاره کردید که دوران تاثیرگذاری عمیق به پایان رسیده و رسانه های مرجح صرفا و فقط صرفا یکی از تفسیرهای موجود می باشندو نه تمام یا حتی بخش اعظم آن. زیرا تکثر در منابع اطلاع رسانی به شکل فزاینده ای تکثر در تفسیر را نیز سبب شده است.
      اما در راه ارائه شده توسط شما به همان روش منسوخی اشاره شده است که رسانه مرجح با بازپخش قرائت رسمی، باعث کم شدن مقاوت شوند. نه برادر. نمی شود.

    2. مادر خوب /

      من نمیخوام بچم تبلیغ چیپس و پفک ببینه باید به کی بگم؟ از کی واسه این تبلیغات مزخرف شکایت کنم؟ ماهواره هم که نداریم خدا رو شکر. پس تلویزیون off

      • واقعا من هم دوست دارم جواب این سوالو بدونم.به کی بگیم آقا جان ما نمیخایم خیلی ازین چیزایی که از تلوزیون پخش میشه رو ببینیم.البته خیلی ها ممکنه بگن خوب تلوزیون نگاه نکن،ولی خودتونم میدونین این جواب منطقی نیست ما داریم مالیات نمیدیم که تبلیغ و سریالهای صد من یه غاز بحثهای الکی و بدون ثمر به خوردمون بدن………….

    3. مرسی
      فوق العاده بود

    4. سلام ممنون از مطالب شما بسیار استفاده می کنیم سایت شما لینک شد.
      ومن الله التوفیق

    5. سلام اقا ی یامین پور
      من مدتی با وبلاگی اشنا شدم ولی از خواننده های خاموشش بودم وصاحب وبلاگ رزیدنت جراحی می باشند
      چون ایشان هم قلم خوبی برای داستان نویسی دارند هم در پست جدیدشان ابراز علاقه کردند که خواننده باشند و یک کاری از خودشان برای خوانندگان گذاشته اند. ادم باهوشی هستند گاهی دقیقا در پوسته های عمقی اهدافشان را دنبال می کنند. شاید برای جذب در کارهای فرهنگی شخصیت مناسبی باشند ولی هنوز انقلابی بودنشان برایم ثابت نشده است ولی بهتر است خودتان یک سر به وبلاگش بزنید ولی برای جذب و کار مورد خوبی به نظر می رسند چون در خواست اسپانسر کرده اند.باتوجه به اینکه اقای حامد زمانی هم تنها هستند با حجم بالای کار امکان دارد زود تاریخ مصرفش تمام شود این مسیر فرهنگی نیروهای تازه نفس و فعال علاوه بر ایشان می خواهد.از خوانندگان قدیم وبلاگتان بودم و با نام لطفی کامنتمی گذاشتم
      ادرس وبلاگhttp://dr_ahmadi.mihanblog.com/

    6. بسم الله الرحمن الرحیم

      با عرض سلام

      با مقالات جدید درمورد پاسخگویی به شبهات مهدویت در “پایگاه خبری-مهدی پیروان موعود” و “تالار گفتمان سپاه مجازی” به روز هستیم

      منتظر دریافت نظرات , پیشنهادات و انتقادات شما می باشیم

      یاحق

      روابط عمومی پیروان موعود
      http://www.P313.ir
      info@p313.ir

    7. واقعا صدا و سیما دونفر مثل آقای یامین پور داشته باشه, ماهواره که چه عرض کنم, ایستگاه های فضایی رو هم میترکونه!!!
      سوال! :با این رمز گشایی ها!!!! رسانه های خارجی از فردا چی کار کنن?! آقای یامین پور ! لطفا نان مردم رو آجر نکن…خواهش میکنم اینقدر رمز گشایی نکن… بسه دیگه…!

    8. استاد فاطمی نیــا حفظه الله :
      بنــده روی منبر امام حسین علیه السلام ، در خانه خدا ،آن هم در مجلس حضرت زهــرا -سلام الله علیها -اگر چیزی را یقین نکنــم نمی گویــم.

      بدانیــد و آگاه باشیــد :
      هر کس کوچکتریــن حرف در تضعیف مقام رهبــری بزنــد ،هر کس اندیشه ای داشته باشد که ضد مقام رهبــری باشد ،خدا او را نخواهد بخشیــد .

      این را یقیــن داشته بدانید ، قدردان رهبــر باشید .اگر افکار پاشیده ای ، پوسیده ای به شما عرضه کردند قبول نکنیـد.
      این مــرد بزرگ، عزّ اسلام است و هر کس با این مــرد بــزرگ ، با مقام معظم رهبــری مخالفت کند خدا از او نمی گــذرد .

      • خدا شما ایشون وصد البته اوشون رو حفظ بفرماید اما ربط قضیه چی بود؟بانوی بی حرم؟

    9. نوجوانی شهید علی ماهانی

      یک بار هم نشد حرمت موی سفید ما را بشکند یا بی سوادی ما را به رخمان بکشد. هر وقت وارد اتاق می شدم، نیم خیز هم که شده، از جاش بلند می شد. اگر بیست بار هم می رفتم و می آمدم، بلند می شد. می گفتم: علی جان، مگه من غریبه هستم؟ چرا به خودت زحمت می دی؟ می گفت: « احترام به والدین، دستور خداست».

      یک روز که خانه نبودم، از جبهه آمده بود. دیده بود یک مشت لباس نشسته گوشه ی حیاطه، همه را شسته بود و انداخته بود روی بند. وقتی رسیدم، بهش گفتم: الهی بمیرم برات مادر، تو با یک دست، چطوری این همه لباس رو شستی؟ گفت: « اگه دو دست هم نداشتم، باز وجدانم قبول نمی کرد من اینجا باشم و تو، زحمتِ شستنِ لباس ها را بکشی! »

      کتاب: نماز، ولایت، والدین، ص ۸۳

      دهه فجر مبارک

    10. شما با افتخارلینک شدید،من در وبلاگم منتظر شما هستم.یاعلی

    11. سلام
      مطلب مفیدی بود
      پلاکاردهای راهپیمایی امسال
      مشاهده و در صورت تمایل انتشار بدهید
      تشکر
      http://www.sarbaz-sefr.blogfa.com/

    12. بیقرارظهور /

      با سلام و احترام
      خوشا بحال آنانکه فکر و دلشان با قرآن و فرمایشات معصومین (ع) مانوس است
      به این بهانه تعدادی حکمت از نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) تقدیم حضورتان می گردد
      التماس دعای فراوان
      برنامه را از زیب (حالت فشرده ) خارج و اجرا فرمایید

      http://s5.picofile.com/file/8112288984/1216.zip.html

    13. مقاومت /

      دلیل عزت اهل سخن همین کافیست
      که خرده های قلم زیر پا نباید ریخت صائب تبریزی

      دانی چرا در سیر خود بر خویش می لرزد قلم
      ترسد که ظلمی را کند در حق مظلومی رقم

    14. http://59.blogfa.com/post-221.aspx

      با سلام برادر
      در کمپین شرکت کنید

      یا علی …

    15. سلام دکتر عزیز.سرباز آخر به مناسبت ۲۲ بهمن ۲ نماهنگ زیبا از آهنگ گزینه های روی میز حامد زمانی منتشر کرد
      گفتنی است که این دو نماهنگ با کیفیت اچ دی میباشد ,و توصیه من به شما سرور عزیز ,دانلود نسخه با کیفیت بالا میباشد
      http://www.sarbazeakhar.ir/post/1243
      اما به همین مناسبت ۴ نماهنگ دیگر را بروزرسانی کرده ایم که خوشحال خواهیم شد آنها را نیز با کیفیت بالا مشاهده فرمایید
      ۱-نماهنگ زیبای مذهبی حماسی از دکتر میثم مطیعی
      http://www.sarbazeakhar.ir/post/1234
      2-موزیک ویدیو بسیار زیبا از آهنگ مرگ بر آمریکا از حامد زمانی
      http://www.sarbazeakhar.ir/post/1188
      3-نماهنگ بسیار زیبای خاک عزیز از حامد زمانی عزیز
      http://www.sarbazeakhar.ir/post/1108
      4-نماهنگ بسیار زیبای “شناسنامه” از حامد زمانی
      http://www.sarbazeakhar.ir/post/1133
      و همینطور خوشحال خواهیم شد که اعلام نظر بفرمایید
      یاعلی .در پناه حق

    16. برگزیدگان ششمین دوره جشنواره وبلاگی افتخار زرین سینمای ایران اعلام شدند …

    17. سلام علیکم
      مثل همیشه خیلی عالی نوشتید و استفاده کردیم.
      بدور از همه مسایل سیاسی روز و سبد کالا و جشنواره فیلم فجر به روزم با ” ماه آسمان دلم”
      منتظر حضور شما.
      التماس دعا

    18. سلام جنای آقای دکتر بسیار زیبا بود.

    19. سلام چقد خوشحالم از اینکه پیداتون کردم با افتخار زیاد لینک شدید

    20. انسیه طبقی /

      سلام برادر محترم وخدا قوت
      شاید اگر هر ازچندی این سئوال را از خود بپرسیم که علت تربیت دینی سربازان حضرت روح الله در عصر طاغوت که سینما تلویزیون مراکز فساد ومجلات مستهجن چون گوساله سامری جلوه گری می کردندچه بود ؟ به جواب های جلبی چون لقمه حلال مادر عفیف وباحیا ونقش بسیار ارزنده سپهسالار تربیت خانواده یعنی مادر برسیم
      پس به خاطر خدا برای بانوان ومادران ودختران شیعه خانه امام زمان برنامه داشته باشیم……
      دشمن به دنبال اندلسی دیگر است

    21. انسیه طبقی /

      سلام برادرمحترم وخدا قوت
      شاید اگر هر از چندی ایننن سئوال را از خود بپرسیم که علت تربیت دینی سربازان حضرت روح الله در عصر طاغوت که سینما ومجلات وتلویزیون مستهجن ومراکز فساد چون گوساله سامری جلوه گری می کردند چه بود ؟ به جواب های جالبی می رسیم که نقش بسیار ارزنده سپهسالار تربیت خانواده یعنی بانوان را متمایز می کند
      پس به خاطر خدا برای زنان ودختران شیعه خانه امام زمان برنامه داشته باشیم……
      دشمن به دنبال اندلسی دیگر است

    22. از دانشجویان مجازی /

      سلام علیکم
      خداقوت

      بنده از دانشجویان مجازی کلاس‌های طلوع هستم.

      متاسفانه یه کم از درس‌ها عقب هستم و به تازگی ۶ فایل درس مفاهیم بنیادی در اندیشه شهید آوینی را تمام کردم.

      سوالاتی برایم باقی بود که چون آن درس تمام شده و امکان دسترسی به شما هم نبود، این‌جا بیان می‌کنم اگر صلاح دیدید این سؤالات را به همراه پاسخ منتشر بفرمایید. اگر نه خصوصی باشد این پیام و در کلاس جدید «دغدغه‌های فرهنگی …» اگر امکان دارد پاسخ بفرمایید و اگر باز هم نمی‌شود، اگر زحمتی نیست به ایمیلم ارسال بفرمایید.

      ۱٫ چه اتفاقی افتاد که انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و نه در بلاد مسلمین و ایران؟ مگر گفته نمی‌شود ما مسلمان‌ها همه چیز داشتیم و هوش و ذکاوت بالایی هم داشته‌ایم از قدیم الایام و در دوران صفویه، شاه عباس، اروپایی‌ها را هیچ می‌انگارد، ولی چند وقت بعد توسعه‌ای اروپا را فرامی‌گیرد که باعث جذب شدن ایرانیان و مسلمانان به اروپا می‌شود، چرا ایران در همان سال‌های اوج، به سمت صنعتی شدن نرفت؟ فقط به دلیل داشتن پادشاهان بی‌کفایت یا دلایل دیگری هم داشت؟

      ۲٫ شما جایی از بحث درباره مستندی صحبت می‌کنید که درباره اساتید اخراجی دانشگاه‌های آمریکاست و می‌گویید این‌ها به این نتیجه رسیده بودند که داروینیسم از پایه بی‌منطق است و امکان ندارد و اخراج شده‌اند، اما در جایی دیگر از بحث، می‌فرمایید که الان اگر در آمریکا و اروپا کسی از داروینیسم سخن بگوید به او می‌خندند؛ یعنی یه زمانی این تابو بوده و الان نیست؟ یعنی از نظر علمی الان ثابت شده که داروینیسم باطل است و خود دانشمندان غربی آن را رد کرده‌اند؟

      این را به این خاطر می‌پرسم که مسئله روز است و چند سال پیش در دانشگاه با استاد تکامل‌مان بحث‌ها داشتیم درباره این داروینیسم! اعتقاد راسخ داشت به آن و سر کلاس آن را تدریس می‌کرد در طول یک ترم!

      ضمن این‌که خیلی‌ها الان فکر می‌کنند که غرب داروینیسم را قبول دارد و یک فرضیه اثبات شده است. رد آن به سند احتیاج دارد. اگر امکان دارد بفرمایید آن مستند را برای دانشجویان مجازی برای دانلود بگذارند و نیز بفرمایید برای چه سالی بوده؟ و آدرس منابعی که در رد داروینیسم هست نیز بفرمایید.

      ۳٫ این‌طور که بنده از این ۶ جلسه متوجه شدم، رابطه ما با تکنیک و ابزار مدرن با پیوست فرهنگی (که شما از قول حضرت آقا مثال‌هایی زدید) قابل حل است، آیا این فهم درست است؟ یا اگر بخواهم به نوع دیگری سؤالم را بپرسم، باید بگویم بالاخره رابطه مسلمانان با تکنیک و ابزار مدرن با آن توصیفات ذاتی که برایش نقل کردید، چگونه تعریف می‌شود؟ نسبت ما با این مدرنیته چیست و چگونه باید با آن کنار بیاییم وقتی قرار نیست که به گذشته بازگشت کنیم؟

      ببخشید که طولانی شد.

      در پایان سپاس فراوان دارم بابت این بحث بسیار شیرین و لازم.

      بسیار استفاده کردیم.

      یاعلی

    23. سلام برادر
      ممنونم از مطلبتون
      دوست دارم بدونم مطالبی که درباره شبکه آشیانه نوشتید وجاهت علمی داره یا نه؟شما یک دانشگاهی هستید و میدونید که هر حرف ما باید مبتنی بر ادله محکم باشه.تحقیقی…پژوهشی…
      ولی مطلب سومتون بسیار جالب و درست بود
      یاعلی

    دنبال کردن

    1. گوگل پلاس یامین پوردر رهیافت مطالعات فرهنگی، مصرف متن اتفاقی یک طرفه و از پیش تعیین شده نیست » گوگل پلاس یامین پور - […] رسانه ی ملّی و رقابت با ماهواره – وحید یامین پور تلقی های نخستین از میزان تاثیر رسانه بر …
    2. پاونا | پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی » رسانه ی ملّی و رقابت با ماهواره. - […] مشاهده منبع نوشته […]

    ارسال دیدگاه شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    4 + = 5