سبک زندگی (۲)

۱۳۹۱/۰۸/۱۵ سبک زندگی (۲)

 

در سبک زندگی اسلامی-ایرانی

زن پرده نشین نیست؛ ولی شاغل هم نیست.

 

شماره ی (۱) سبک زندگی با عنوان: «اشتغال زنان منافی سبک زندگی ایرانی-اسلامی است» با اعتراض شدید برخی فعالان انقلابی(!) مواجه شد. این اعتراض ها اغلب از یک اشتباه ناشی می شود و آنهم اینکه بانوان غالباً تصور می کنند مفهوم این جمله که «اشتغال زنان نباید اصل باشد» این است که «زن باید پرده نشین باشد» و همینطور «اشتغال» را با «حضور اجتماعی و سیاسی» یکی می دانند؛ درحالیکه اتفاقاً به نظر نویسنده ی این سطور، اشتغال خود مانع حضور اجتماعی و سیاسی موثر و در شأن زنان است. مساله این است که برخی تصور میکنند صرف «عفیف بودن» زن، سایر ملاحظات حضور اجتماعی و سیاسی زن برداشته می شود. حضور عفیفانه فقط یکی از شروط و ملاحظات است. به عبارت دیگر در این زمینه دو سوال مطرح است:

نخست آنکه واقعاً کدام فضای اشتغال کیفیتی عفیفانه دارد و اصول عاطفی زنانه را نقض نمی کند؟

ثانیاً و صرف نظر از سوال اول آیا در صورت کشف چنین محیط هایی، سایر شرایط حضور اجتماعی زنان فراهم است؟

فقط این نیست که زن و مرد هردو توامان و بطور مشابه در جامعه نقش های مشابه را برعهده میگیرند، با این تفاوت که زن حضورش با پرهیز از اختلاط است. حضور اجتماعی زن شرایط دیگری هم دارد؛ ملاحظات بنیادی سبک زندگی ایرانی-اسلامی از جمله فراهم نمودن محیطی آرامش بخش در خانه، تربیت نسل آینده، حمایت معنوی و عاطفی از همسر و رسیدن به کمال روحی پیش بینی شده برای زن، از جمله ی این ملاحظات است.

طبعاً منتقدان یادداشت پیشین که خود از صاحب نظران مطالعات اسلامی زنان هستند، بر تفاوت های بنیادین زن و مرد از حیث ابعاد روانی و عاطفی و کمال مختص به آنها اذعان دارند. حال باید به این پرسش پاسخ دهند که حضور اجتماعی زنان با چه کیفیتی هم ابعاد روانی و عاطفی و هم کارویژه های پیش بینی شده برای زنان را نقض نمی کند؟ اشتغال زنان چه با توجه به سابقه ی تاریخی آن و چه با توجه به شرایط قانونی فعلی در هیچ حالتی متناسب با ملاحظات پیش گفته نیست. درحالیکه می توان جامعه ای را تصور کرد که زنان تحصیلکرده و آگاهش در بزنگاه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حاضرند و نقشهایی را بر عهده می گیرند بدون اینکه ناچار باشند ضرورت های بی منطق محیط اداری و مقررات متصلب بورورکراتیک را به عنوان شکنجه بر روان خود تحمل کنند و مگر اکنون کدام زن شاغلی است که از خستگی های مداوم اشتغال و اثر آن بر بهداشت روانی خود و همسر و فرزندانش گلایه نداشته باشد.

بنابراین اگر بپذیریم که با وجود همه ی این شرایط، اشتغال زنان بلامانع است در واقع پذیرفته ایم که اشتغال زنان اصالت ندارد و تحت شرایطی قابل توصیه است. مقام معظم رهبری در بیانی به همین مناسبت تاکید می کنند که «اگر روی نقش مادر و حرمت مادر در درون خانواده تکیه می کند، یا روی نقش زن و تاثیر زن و حقوق زن و محدودیت های زن در داخل خانواده تکیه می کند، به هیچ وجه به معنای این نیست که زن را از شرکت در مسایل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیت های عمومی مردم منع کند»(۵/۵/۸۴) هم چنین در بیان ایشان «اسلام با کار کردن زن موافق است. نه فقط موافق است بلکه کار را تا آنجا که مزاحم با شغل اساسی و مهم ترین شغل او یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد، شاید لازم هم میداند»(۲۵/۹/۷۱) لزوم حضور زنان در برخی مشاغل و با توجه به ضرورت های مقطعی و خاص را نیز عقل تایید می کند ولی شروطی که ایشان بیان داشته اند به بیانی اصالت دادن به نقش های اختصاصی زنان و مشروط و تبعی دانستن حضور اجتماعی و اشتغال است. چراکه در سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده بیش و پیش از سایر نظامات اجتماعی اولویت و اولیت دارد. البته همانطور که پیشتر گفته شد ضرورت هایی وجود دارد که ممکن است اصول اصلی را نقض کند. از جمله مشاغل خاص که طبعاً باید توسط زنان تصدی شود و یا نیاز های فوری مالی که زنان را همپای مردان به کسب درآمد مجبور می کند. در این زمینه چند نکته ضروری است:

اولا اینکه اشتیاق عمده ی دختران جوان برای اشتغال نه از سر نیاز های مالی که نوعی احساس استقلال طلبی و ناشی از تحول ادراک هویتی است. این تحول ادراک هویتی نسبتی مستقیم به اشتیاق بی هدف به تحصیلات دانشگاهی و سپس بالارفتن سن ازدواج دارد.

ثانیاً- غالب فرصت های شغلی زنانه درآمدی ناچیز دارد که بیشتر صرف رفت و آمد، لباس و آرایش های متناسب با کار، هزینه نگه داری از فرزندان درمهدکودک ها(در مادران شاغل) و در دراز مدت صرف هزینه های درمان بیماری ها و عوارض ناشی از اشتغال بر جسم آسیب پذیر و روان حساس زنان شاغل می شود.

ثالثاً- زنان شاغل در بسیاری از فرصت های شغلی درواقع فرصت های درآمد زایی برای کارفرمایانی هستند که بدنبال نیروی کار ارزان، سربه زیر و قابل مدیریت(و حتی در برخی موارد قابل سوءاستفاده) هستند.

رابعاً- حضور زنان در فرصت های شغلی به معنای حذف مردان از آن مشاغل است. مرد بیکار طبعاً ازدواج نخواهد کرد و یا در صورت ازدواج از درآمد پایینی برخوردار است که مجدداً در چرخه ای آسیبش به خود زنان می رسد؛ زنانی که یا اصلاً ازدواج نمی کنند و یا دیرهنگام ازدواج میکنندو در نتیجه امکان مادری را از دست می دهند و یا با زحمت به زندگی خانوادگی شان ادامه می دهند.

این یادداشت را با ذکر بخشی از مقاله ی دوست فاضلم آقای دکتر سوزنچی با پایان می برم:

«بتدریج جوّ روانی‌ای پدید آمده که اشتغال زنان موضوعیت مستقل یافته، به نحوی که اگر زنی شغل و درآمد مستقل نداشته باشد، با نوعی تحقیر غیرمستقیم مواجه می‌شود. با این سبک زندگی، عملا پسران نیز در ازدواج، مساله اشتغال دختر و مشارکت وی در تأمین اقتصاد خانواده را مدنظر قرار می‌دهند. از آنجا که در سبک زندگی مدرن، مهمترین مسیر اشتغال، ورود به دانشگاه قلمداد می‌شود، گرفتن مدرک دانشگاهی از این زاویه نیز برای دختران اهمیت می‌یابد و این امر به نوبه خود موجب بالا رفتن سن آمادگی ازدواج دختران می‌شود؛ و این گونه است که سبک زندگی مدرن، عملا سن ازدواج دختران را به بهانه رفتن به دانشگاه، و سپس به بهانه اتمام تحصیلات، و سپس به بهانه تحصیلات تکمیلی دائما به عقب می‌اندازد. تاثیر این مطلب بر تشدید روحیه فردگرایی، ترویج دوستی‌های بین دختران و پسران مجرد، و شیوع احساس بی‌نیازی نسبت به تشکیل خانواده بر کسی پوشیده نیست؛ و این گونه است که افتادن در دام این سلسله عوامل، دائما به تشدید سبک زندگی غربی و دور شدن از سبک زندگی اسلامی منجر می‌شود.»

    ۵۵ دیدگاه ثبت شده

    1. بی نامه گمنام /

      مشکله اصلی در ایجاد شدن سد ازدواج و بالارفتنه سن ازدواجه ،
      مشکله اصلی برای حل مشکلات اجتماعی زنان و مردان از اونجا شروع میشه که نمیتونند در موقع لازم ازدواج کنند ، وقتی سن ازدواج بالا میره ، خواه نا خواه تبعاتی ایجاد میکنه که بعد از ازدواج هم حتی دامن گیره افراد میشه ، لطفاً به این مسائل بیشتر بپردازید در سبک زندگی .

    2. احسنت .
      همسانیه زن و مرد خیانت در حق زن است !

    3. موشه کور /

      من نمیدونم از این همه دعوای میان زن و مرد چی گیرتون میاد .
      ۲ روز اومدیم کنار هم با مسالمت زندگی کنیم ، اگه گذاشتید !

    4. سلام و خداقوت
      اقا وحید تبریک ویژه بابت ایام و همچنین افتتاح سایت جدید
      به قول حافظ:
      تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد
      وجود نازکت آزرنده گزند مباد

      یا علی

    5. سن ازدواج ، سن ازدواج ، سن ازدواج رو بالا بردن همین میشه ،
      وقتی پایه های یک زندگی توی ۳۰ سالگی تازه شکل میگیره همین میشه،
      دختری که دانشگاه رفته و کسب علم و فنی کرده ، چه کنه ؟ ۷ سال خونه بشینه ؟ خانه داریی هم که نداره ، بچه هم که نداره …
      قطعاً از سرهپر کردنه وقت هم که شده مجبور به حضور تو جامه به این صورت میشه و معلوم نیست انتخاب درستی هم کنه .
      هزار و یک جور هم مشکلات و فشارهای دیگه روش وارده که نمیشه این جا شرح داد .
      به نظرم بهتره مشکل را ریشه ای حل کنیم تا مصداقی !

    6. دکترجان احسنت . عالی بود
      فقط همه مسائل را باید با هم دید.امروزه مد ، مدرنیته و چشم هم چشمی باعث شده همه تو زحمت بیفتن وقتی می خوای پیکانت را تبدیل به سمند کنی باید دوتا حقوق داشته باشی !!!!

    7. خوب بود

    8. دوستدار /

      دکتر دوست داریم.
      جای خالیتون توی تلوزیون هر چی به انتخابات نزدیک میشیم ، بیشتر احساس میشه

    9. سلام

      مبارک باشه سایت‌تون، البته اگه به سرنوشت قبلی‌ها دچار نشه! هرچند که با وبلاگ شما راحت‌تریم هنوز!

      نظرمو که در وبلاگ گفتم، فقط یه چیز یادم رفته بود که الان می‌گم: تیتر احسنت دارد و بسیار زیبا و دقیق انتخاب شده است و آن‌قدر گویاست که اگر متن را هم نخوانیم، ضرر نکرده‌ایم!

      به‌راستی که زن پرده‌نشین نیست؛ ولی شاغل هم نیست.

    10. سلام بر عزیز دل ما
      شرمنده اما وقت نکردم مطلب مفصل شما رو بخونم
      اما چیزی که به نظر من مهمه سه اصله که اگه زن بتونه رعایت کنه هیج اشکالی نداره با حفظ موازین شرعی بیرون از خونه کارکنه
      به ترتیب اولویت:
      ۱- همسرداری
      ۲- بچه داری
      ۳- خانه داری

    11. سایت شما هم خیلی خوبه
      اکه بتونید همین رو ادامه بدین به نظرم خوبه
      فقط اولش آدم نمیدونه از کجا باید وارد بشه!!! من شانسی روی اسمتون رو کلیک کردم. یه نظرم اگه مستقیم وارد سایت بشه بهتره.
      در هر حال صلاح مملکت خویش خسروان دانند
      یا علی

      • جسارت نباشه اون پایین سمت چپ بارنگ قرمز نوشته “ورود” !!

    12. با سلام
      لینکتون کردم تو وبم
      موفق باشید
      یا علی

    13. قرص برنج /

      شایان ذکر است، دکتر مرتضى صافى، فرزند حضرت آیت الله صافى، به عنوان نفر ممتاز دکتراى قلب در ایران، جهت تکمیل تحصیلات به کشور انگلستان اعزام شده بود . وى دو سال بعد، پس از کسب فوق تخصّص قلب و عروق، به کشور بازگشت و هم اکنون، عضو هیأت علمى و استادیار دانشگاه شهید بهشتى تهران بوده و در بیمارستان شهید مدرّس تهران، مشغول فعالیت است.
      …………………….
      امکانات و پیشرفت جامعه از قبل تقسیم می شود.فرزند ایت الله امروز راه پیشرفت را طی می کند و فرزند من در گوشه خانه به خاطر اینکه پدرش بی عرضه بوده و نتوانسته صورتش را مثل اقای یامین پور بکند باید دق کند.نفرت دارم از عکسی که در ان صورت فرد مثل طالبان است ولی ژاکت فوفولی تنش هست

      • یادمان باشد که آخرتی هم هست و ما باید جواب پس بدهیم.

      • دوست عزیز شما بجای فرافکنی و خوددرگیری برو ریشه مشکلت رو پیدا کن.. با این حرفا فقط اعصاب خودت رو خرد میکنی..

    14. متاسفانه در کشور ما همه چیز رو با هم قاتطی میکنند. وقتی که به نظرات دوستان در وبلاگ (نه سایت) نگاه میکردم بعضی ها مثل غربی ها فکر میکنند و کار در بیرون از خانه را موجب پیشرفت میدانند و بعضی ها هم استقلال مالی را با استقلال عاطفی جمع میکنند و بعضی دیگر موارد استثنا را عمومی میدانندو…
      به نظر بنده این بحث در قالب یک وبلاگ یا سایت نمی گنجد و باید برای جای انداختن این موضوع سالها بحث کرد و دها جلد کتاب نوشت.در ضمن اگر سعی شود به نظرات در حد مقدور جواب داده شود خیلی موثر است.

    15. عاشق” که میشوی ،
      همه چیز “بی علت” می شود …
      و تمام دنیا “علـت” میشود ،
      تا “عـشق” را از تو بگیرد ..

    16. قرص برنج /

      پس از خاتمه مطالب ازدواج راجب بزرگ کردن کودکان چند هفته بنویسید.

    17. قرص برنج /

      به قرص برنج فکر می کنم .هر روز.می گویند خودکشی با ان راحت است.خسته شدم .تا یادم می اید خبر بد امد.زجر کشیدم .هزاران نفر را افسرده کردید.زیرا زندگی را از انها گرفتید.شما برای خودتان راضی شدید ارزوهای مردم را دفن کنید.امروز مردم دقیقا متوجه فساد شما شده اند .دروغهای شما پایان ندارد.
      جرا لباس این شکلی تنت می کنی؟برای جذب افرادی است که نمی دانند که یک تندرو هستی؟
      نمی تونم تحمل کنم که یک اقلیت زندگی را بدزد.مردن عروسی است.مغز ….. شما نمی دانم چگونه رد می کند اصول ساده انسانیت را

      • سلام.
        اول از آقای یامین پور عذر خواهی میکنم،ولی واقعا ساکت بودنم رو مجاز ندونستم.
        و اما شما دوست عزیز،قرص برنج:
        شماانقدری ضعیفی که به کشتن خودت فکر می کنی،تازه اونم چه جوری؟ با قرص برنج! یعنی بازم انقدری ضعیفی که به آسون ترین و بی درد ترین نوع خودکشی فکر می کنی! خیلی جرئت داری برو رگ دستت رو بزن و خودکشی کن،برو خودتو دار بزن و خودکشی کن! ببینیم بازم جرئت داری؟شهامتشو داری؟!یا فقط شهامت بهتان زدن به مردمو داری؟
        به راست و دروغ بودن حرفاتون کاری ندارم،اما اینو بدونید که اصلا مهم نیست حرف درست رو از کی میشنوید،مهم اینه که این حرف یه واقعیت محضه!
        فکر نمیکنم اینجا یه فضایی واسه به چالش کشیدن شخصیت افراد باشه،اینجا فقط یه محیطی برای مطرح کردن دیدگاه های شخصی راجع به پست های مطرح شده در سایته و نه بیشتر!
        برخورد و نوع صحبت های مغرضانه ی شما نشات گرفته از تهی بودن … شماست،همین و بس!چون این اصلا اخلاقی نیست که انقدر راحت به ترور شخصیتی افراد بپردازید.

    18. سلام
      خسته نباشید…آقای یامین پور من تا به حال سخنرانی هاتون رو نشنیده بودم انصافا هفته ی گذشته مشهد در جمع بسیجیهای پیام نور تبریز خیلی زیبا صحبت کردید….مطالبتون خیلی پر بار بود فقط متاسفانه فرصت کم بود و ما سوالاتمون موند….
      استاد شما در مورد سبک زندگیه آمریکایی توضیح دادید ولی در مورد سبک زندگیه اسلامه به طور مفصل صحبت نکردید…یا راهکارهایی درمورد مقابله با زندگی امریکایی توضیحاتی ندادید… در ضمن من قبلا هم دعوتتون کردم به وبلاگم میدو نم سرتون خیلی شلوغه ولی من همچنان منتظر راهنمایی هاتون هستم.
      راستی انشالله قدم دخترتون براتون خوش یمن باشه..
      زندگیتون زیر سایه امام زمان سبز و حضرت زهرایی باشه.
      التماس دعا

      • قدم نو رسیده مبارک جناب یامین پور.
        خیلی دوست دارم بدونم شخصیتی مانند شما که من خیلی براش احترام قائلم و حرفهاش رو قبول دارم و احساس میکنم تنها کسی است که تحلیل هاش برام واقعا ارزش داره و برای صحبت کردن در جمع های دوستانه و اجتماعی از سخنانش مدد می گیرم، چه طوری با همسرتون آشنا شدین و ملاک هاتون برای انتخاب همسرتون چی بوده و الآن هم که کوچولوتون به دنیا اومدن اسمش رو چی گذاشتین؟
        البته با عرض پوزش و شرمندگی فراوان!

    19. باتشکر
      کاملا منطقی و علمی بود. کاش مثلا سیاستمداران ما هم به اینگونه مطالب واقف بودند و تدبیری می اندیشیدند.!!!

    20. سلام استاد.
      بیان دغدغه های روز درنگاه مکتب امام صادق.
      تولید علم دینی،سبک زندگی و….
      با “تحلیل علمی حرکت تاریخی و قیام امام حسین” به روزیم.
      باحضور و نظرتان مارایاری کنید.
      (وبلاگ فکرنوشت های دو دانشجوی دانشگاه امام صادق)

    21. اگر کسى بگوید مرد مى‌تواند درس بخواند، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند درس بگوید، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند فعالیت اقتصادى انجام دهد، زن نمى‌تواند؛ مرد مى‌تواند فعّالیت سیاسى کند، زن نمى‌تواند، منطق اسلام را بیان نکرده و بر خلاف سخن اسلام حرف زده است. از نظر اسلام، در همه‌ى این فعّالیتهاى مربوط به جامعه‌ى بشرى و فعّالیتهاى زندگى، زن و مرد داراى اجازه‌ى مشترک و همسان هستند. البته بعضى از کارها هست که باب زنان نیست؛ چون با ترکیب جسمانى آنها تطبیق نمى‌کند. بعضى از کارها هم هست که باب مردان نیست؛ چون با وضع اخلاقى و جسمى آنها تطبیق نمى‌کند. این موضوع ربطى به این ندارد که زن مى‌تواند در میدان فعّالیتهاى اجتماعى باشد یا نه. تقسیم کار، بر حسب امکانات و شوق و زمینه‌هاى اقتضاى این کار است. اگر زن بخواهد شوق داشته باشد، مى‌تواند فعّالیتهاى گوناگون اجتماعى و آنچه که مربوط به جامعه است، انجام دهد. البته در عرصه‌ى این فعّالیتها، اسلام حدودى را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او براى فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روى این مسأله حسّاسیت دارد. اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندى میان خودشان در همه جا – در خیابان، در اداره، در تجارتخانه – داشته باشند. میان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزى معیّن شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نیست. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند و هم زن باید رعایت کند. اگر این حسّاسیتِ اسلام نسبت به روابط و نوع اختلاط مرد و زن رعایت شود، همه‌ى کارهایى که مردان مى‌توانند در عرصه‌ى اجتماعى انجام دهند، زنان هم – اگر قدرت جسمانى و شوق و فرصتش را داشته باشند – مى‌توانند انجام دهند.
      (سید علی خامنه ای-۲۰/۱۲/۷۵)

    22. چنان موضوع آزادی زن را برای مردم مشتبه کرده‏ اند که خیال می‏کنند فقط اسلام آمده است که زن را خانه ‏نشین کند. چرا با درس خواندن زن مخالف باشیم؟ چرا با کار کردن زن مخالف باشیم؟ چرا زن نتواند کارهای دولتی انجام دهد؟ چرا با مسافرت کردن زن مخالفت کنیم؟ زن، چون مرد در تمام اینها آزاد است. زن هر گز با مرد فرقی ندارد.
      صحیفه امام، ج‏۵، ص: ۲۹۵

    23. میشه توضیح بدین سایر نظریات رهبری رو چگونه توجیه می کنید؟
      تاکید ایشون بر حضور زنان در عرصه های علمی، اقتصادی ،اجتماعی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی؟
      بنده کاملا موافقم که یک زن با بچه زیر ۶-۷ سال بالاترین اولویتش حضور در کنار فرزند است که با اکثریت مشاغل امروزی جور در نمی آید( که آن را هم اتفاقا ضعف نظام میدونم که میتونه از وقت خالی خانم ها در منزل در این چند سال به عنوان یک فرصت استفاده کنه از سیاستهای حمایتی از مشاغل خانگی گرفته تا تعرف پروژه های تحقیقاتی و تحصیلات مجازی و …)
      اما حقیقتا مگر چه کسری از زندگی زنان امروزی صرف بچه داری زیر هفت سال می شود؟حتی با وجود فرض ۴ فرزند- که با توجه به سن بالای ازدواج زنان امروزی و رعایت اختلاف سنی متاسب بین فرزندان تقریبا محال است- زن باز هم نیمی از عمر خود را می تواند اشتغال خارج از منزل داشته باشد بدون آسیب به خانواده و فرزندان

      اگر سن ازواج و بچه داری به هنگام باشد واقعا فرصت برای فعالیتهای اجتماعی و اشتغال در سنین بالاتر فراهم است.نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی باید برای زنان متفاوت تعریف شود

      • یک دوست /

        زن هرگز با مرد فرقی ندارد @ماردانه ها ؟!
        کلام آقا رو میخوایید ؟
        کلام معصومین هم همینه که بالاترین جهاد زن همسر داری است.
        حالا این جهاد را رها کنید و به چی بپردازید، مدیر داری، شرکت داری ، کلاس داری ؟!
        “جهاد المرأة حسن التّبعّل”،
        یعنی ثواب مجاهدت آن جوانی را که رفته توی میدان جنگ و جان خودش را کف دستش گرفته، به خاطر این کار، به این زن میدهند؛ چون این کار هم زحمتش کمتر از آن نیست.
        البته شوهرداری خیلی سخت است. با توقعاتشان، با انتظاراتشان، با بداخلاقی‌هاشان، با صدای کلفتشان، با قد بلندترشان؛ خب، *زنی بتواند با این شرائط، محیط خانه را گرم و گیرا و صمیمی و دارای سکینه و آرامش – سَکَن – قرار بدهد*، خیلی هنر بزرگی است؛ این واقعاً جهاد است؛ این شعبه‌ای از همان جهاد اکبری است که فرموده‌اند؛ جهاد با نفس است.
        مقام معظم رهبری، بیانات در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی‌ با موضوع زن و خانواده

      • خب پرا فرزندآوری و تربیت اولاد فدای منشیگری بشود ها؟
        هودتان می فرمایید چهار تا چهار تا هفت سال بیست بیست و خرده ای سال با همپوشانی هاش میشه دیگه

    24. کلیپی زیبا ترانه جدید سامی یوسف درباره توهین با ساحت مقدس پیامبر (ص) ، با زیر نویس فارسی
      http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=7284

    25. سلام آقای یامین پور.
      http://chamaan.ir/fa/dailynews
      به این لینک هم یه سربزنید…امیدوارم بتونید توجیهشون کنید!
      متن زیبایی بود…ممنون.

    26. سلام دکترجان
      شما را با افتخار لینک کردم.
      موفق باشید و پیروز

    27. قرص برنج /

      رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: بسیجیان برای صدور فرمان آزادی بیت‌المقدس لحظه‌شماری می‌کنند و این مختص بسیجیان ایران نیست بلکه بسیجیان همه دنیا این موضوع را خواستارند و ما فقط منتظر صدور فرمان از طرف مقام معظم رهبری هستیم.نقدی خاطرنشان کرد: با وجود جنگ غزه، رژیم صهیونیستی به طور کامل از بین خواهد رفت و شک نکنید نابودی این رژیم بسیار نزدیک است.
      از طرف بسیجان لوس انجلس و حومه !!!

    28. دلیل اشتغال زنان در اکثر موارد اینه که مردها با احترام و تکریم نفقه زن رو نمیدن و زن هم نمیخواد دستش رو جلو کسی دراز کنه
      و دیگه اینکه حکومت زنان رو از لحاظ مالی باید تامین کنه که نکرده م‍‍ثلا زنان بی سر‍‍‍‍‍‍پرست رو تامین نکرده
      و یک زن که از آیندش خبر نداره از ترس بوجود آمدن این شرایط مجبوره کار کنه
      باید اول قوانین رو اصلاح کرد بعد بگیم که زنها کار نکنند

    29. ممنون از این مطلب و بنده هم اگر اجازه دهید چند نکته رو عرض کنم :
      اولاً یکی از کلیدی ترین جمله های این مطلب جمله “مساله این است که برخی تصور میکنند صرف «عفیف بودن» زن، سایر ملاحظات حضور اجتماعی و سیاسی زن برداشته می شود.” می باشد همین توهم و اشتباه، موضوعی است که دست آویز فمینیست های اسلامی یا همان “برخی فعالان انقلابی(!)”است تا نقدها و گفته های تجربی و از سر دلسوزی را به کلی زیر سوال ببرند البته بگذریم که عفیف بودن با آن حضوری که آنها از زن مسلمان و انقلابی توقع دارند عملاً امکان پذیر نیست.(نباید با دیدن یک چادر به سر بعضی ها دلخوش باشیم.)
      دوم وجود پدیده آقازادگی در میان ایشان است، آقازادگی که فقط در انحصار آقایان نیست، هستند خانم هایی که به لطف موقعیت خانواده شان با داشتن یک مدرک دانشگاهی پله های ترقی را به سرعت طی کرده و پست های مدیریتی مخصوصاً “مشاور امور زنان” را تصاحب کرده اند ایشان در ناز و نعمت و توجه بزرگ شده و دغدغه های زنان مستضعف ، بی سرپرست و ازدواج نکرده در سنین بالا را حس نکرده اند اولویت های فرهنگی ، اجتماعی آن ها کاملا با مردم کف جامعه بیگانه است (طبعاً دید آنها چه در قانون گذاری و چه اجرا تاثیر گذار خواهد بود)، این یکی از دلایل کم لطفی و تفاوت نگرش ایشان است.
      سوم با تشکر از حساسیت نویسنده ، بنده حقیر هم اعتقاد دارم مهمترین بحث در مباحث فرهنگی کنونی همین تغییر و انحراف ” سبک زندگی اسلامی-ایرانی” است که البته تعریف کاملی هم از آن وجود ندارد با اندکی تساهل و بدون در نظر گرفتن شاخه ها و دسته بندی مطالب شاید مهمترین بحث و مشکل کشور است به راستی اگر مردمی با فرهنگ و اخلاق و سبک زندگی اسلامی ایرانی نداشته باشیم آیا بحثی در چگونگی و چرایی رابطه با آمریکا ، گفتمان انقلابی و تاثیر بر منطقه یا استکبار ستیزی و … خواهد ماند؟
      با عرض معذرت از اینکه خیلی طولانی شد.

    30. از رو نمی ری؟

    31. حرفاتون درست!
      به حق!
      اما کاش کمی در مورد علت این معضلات بیشتر تطور می کردید و تمام تقصیر را به گردن زنان نمی انداختید! جامعه، زندگی مدرن؛ خانواده مدرن … همه اش زن را سوق می دهد به این سمت.
      مردها چه کرده اند در مقام پدری یا همسری که دختر یا همسرشان اینقدر برای شاغل شدن دست و پا نزنند؟

    32. به یک دوست
      من دقیقا صحبت امام را آوردم.ایشون معتقدتد زتها هم میتوانند کار بکتتد و این اصلا نافی حسن التبعل نیست.کسی هم نگفته این جهاد رو رها کنید برای اینکه فعالیت اجتماعی داشته باشید اینقدر راحت قضاوت تکنید.
      لطفا یک حرف از امام یا رهبری بیارید که کراهت اشتغال برای زن را بیان کند.
      تو همون نشستی که شما نوشتید رهبری گفتند :
      از جمله‌ى مسائلى که مطرح میشود، مسئله‌ى اشتغال بانوان است. اشتغال بانوان از جمله‌ى چیزهائى است که ما با آن موافقیم. بنده با انواع مشارکتهاى اجتماعى موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادى باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسى و اجتماعى و فعالیتهاى خیرخواهانه و از این قبیل باشد؛ اینها هم خوب است. زنها نصف جامعه‌اند و خیلى خوب است که اگر ما بتوانیم از این نیمِ جامعه در زمینه‌ى اینگونه مسائل استفاده کنیم؛ منتها دو سه تا اصل را باید ندیده نگرفت. یک اصل این است که این کار اساسى را – که کارِ خانه و خانواده و همسر و کدبانوئى و مادرى است – تحت‌الشعاع قرار ندهد. میشود هم. به نظرم میرسد مواردى داشتیم که خانمهائى اینطور عمل میکردند. البته یک قدرى به آنها سخت میگذرد؛ هم درس خواندند، هم درس دادند، هم خانه‌دارى کردند، بچه آوردند، بزرگ کردند، تربیت کردند. پس ما با آن اشتغال و مشارکتى کاملاً موافق هستیم که به این قضیه‌ى اصلى ضربه و صدمه نزند؛ چون این جایگزین ندارد.

    33. سلام اقای دکتر،
      لطفا تو تفسیرهاتون از زندگی ایده ال ایرانی در گذشته یه گوشۀ چشمی هم به زنهایی که زیر ضربات کمربند سیاه وکبود میشدن و فحش وبدبیراه هم میشنیدن هم داشته باشید. جیک میزدن هم خونۀ باباشون بودن و اونجا هم زیر ضربات برادر وگاهی هم حتی پدر.
      برادر محترم و دکتر عزیز! شما که تحصیلکرده اید چرایک تنه به قاضی میرید؟!؟!؟!؟!؟
      زن امروز میخواد کار کنه چون نمیخواد زندگی سگی رو تحمل کنه و کتک بخوره به خاطر نیاز مالی.
      تو این اوضاع که قریب به اتفاق مردا غیرقابل اعتماد و خیانتکارن، زن مجبوره کار کنه تا اگه سرور و تاج سرش ازش سیر شد و رفت یکی دیگه اورد، مجبور نشه کلفتی هوو بکنه و بتونه راحت قید مرد خیانتکار رو بزنه.
      بازم بگم؟ البته شما همجنسهاتونو بهتر از من میشناسید. میدونید که هیچ رقمه سیر نمیشن.
      حلالتون نمیکنم اگه تأیید نکنید تا همه ببینن.

    34. سلام.

      از نظر من بحث راجع به این موضوع یه دور باطله.

    35. بسمه تعالی
      با سلام و احترام
      بعد از مدتی دوباره به فضای سایبر برگشتم. دلم برای مطالب شما واقعا تنگ شده بود.

      تمام متن را در عنوان خلاصه کردید:

      در سبک زندگی اسلامی-ایرانی

      زن پرده نشین نیست؛ ولی شاغل هم نیست.

    36. اینا همش حرفه…من دانشجوی این مملکتم…دختر هم هستم…حضور در اجتماع جای خودش …اینکه به آدم اعتماد به نفس میده هم نمیشه نادیده گرفت…بین اطرافیان ما دقیقا اونایی که رفتن سرکار سالم تر و شاداب ترن…چون از از صب تا شب تو خونه نشستن و درودیوارو نگاه کردن بهتره…مادر من خانه داره کلی هم واسه تربیت ما وقت گذاشته اما ما هیچ فرقی با بقیه دوستام که مادرشون شاغله نداریم جز اینکه اونا تو وضعیت رفاهیه بهتری هستن…من حاضرم به خاطره سرکار رفتنم اون دنیا برم جهنم ولی اینجا مجبور نباشم به شوهرم بگم پول بده فلان چیزو بخرم اونم بگه ” ندارم” شما هروقت تونستین به مردا بفهمونین یه آدم هرماه باید پول خانما رو بدن و اون پول هم حق خانوماس و صدقه نیست اون وقت میبینین که خیلی از خانما خودشون ترجیح میدن تو خونه باشن ولی تا اون موقع اینو بدونین که ما مجبوریم…الان مادر من و تمام زن های خانه داری که میشناسم اینو به ما دخترای فامیل میکن که :فقط تلاش کنین دستتون تو جیب خودتون باشه” و معنی این حرف چیزی نیست جز اینکه برخلاف تصور شما مشکل اصلی در محیط مردسالار ایران برای خانم ها پوله…همین”

      • سلام
        خب معلومه اگه آدم شوهری بگیره که هم عرضه ی پول درآوردن داشته باشه هم شعور اینکه باید به زنش پول بده مشکل حل میشه
        البته نباید برای خرید هر چیزی هم به زن پول داد!

    37. خب میشه بگین دختری که از وقتی چشمشو باز کرده تو اجتماع بوده و بیرون از خونه ایا میتونه توی خونه بمونه و در مواقع ضرورت پا به عرصه ی اجتماعی بذاره؟ منظورم خرید و غیره نیست ها. حضور اجتماعیه. حس تعالی یافتن رو کجا به دست بیاره؟
      من خودم گیج گیجم

    38. مامان خانم /

      سلام
      ممنون از پرداختن به این موضوع
      این بحث واقعا دغدغه ای برای من شده.از طرفی کارشناس ارشد مهندسی برق دارم و به راحتی میتونم با شرایط خوبی مشغول به کار باشم اما از طرفی مادر دو دختر هستم و احساس می کنم باید در کنار فرزندانم باشم.
      تصور دراز کردن دست جلوی همسر ,تنهایی و احساس بیثمری بعد از بزرگ شدن فرزندان و رفتن سر خانه و زندگیشون و گذشتن از غرور و افتخاری تلقی شدن “خانم مهندس” در برابر “زن خانه دار”….
      انصافا جواب دوستان مخالف را بدهید آقای دکتر تا بحث ثمر و نتیجه ای داشته باشد…

    39. مامان خانم /

      سلام
      ممنون از پرداختن به این موضوع
      لطفا جواب مخالفان را بدهید آقای دکتر تا بحث ثمر و نتیجه ای داشته باشه و بتونیم وارد زندگیمون کنیم

    40. ghasedak /

      “به نحوی که اگر زنی شغل و درآمد مستقل نداشته باشد، با نوعی تحقیر غیرمستقیم مواجه می‌شود”
      با سلام این تحقیر رو مردان بوجود آوردند با
      تحقیر زنان و بچه داری و خانه داری. زمانی که آقایون می خوان مردهای دیگر رو مسخره کنند,حرف هایی می گن مانند:
      مثل زنش تو خونه نشسته, از این به بعد باید کنار زنش بشینه سبزی پاک کنه و …
      مطمینن با چنین فرهنگ تحقیر آمیزی زنان ترجیح می دهند قدرت های تعریف شده در میان مردان را از آن خود کنند.

      • بنده خدا /

        این نظرات جای تفکر دارد ولی آسیب شناسانه نیست.

    41. بهار 00 /

      جالب بود ولی زیاد به درد من نخورد کلا سبک زندگی چه جور باشه خوبه ؟ داشتم برای یکی چکیده ای از سبک زندگی پیدا میکردم خودم دچار چالش شدم که به مقاله ی شما برخوردم تا حدودی حق با شماست ولی اگه خانها هم بشینن خوو خونه مشکل میشه گفت علت اینکه سن ازدواج رفته بالا فقط تغیر سبک زندگیه ؟

    دنبال کردن

    1. گوگل پلاس یامین پور*سبک زندگی (1):* » گوگل پلاس یامین پور - [...] در خانواده با خنثی کردن اثر محوری مرد و متزلزل کردن جایگاه او، بی تعهدی به همسر افزایش می …
    2. بچه‌های قلم | www.BGH.ir » در سبک زندگی اسلامی-ایرانی زن پرده نشین نیست؛ ولی شاغل هم نیست - [...] اسلامی-ایرانی زن پرده نشین نیست؛ ولی شاغل هم نیست بانوان غالباً تصور می کنند مفهوم این جمله که «اشتغال... …
    3. نقش زن در سبک زندگی اسلامی - یامین پور - [...] قدیمی مراجعه کنید:زن پرده نشین نیست؛ ولی شاغل هم نیست: http://yaminpour.ir/fa/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-2.html/اشتغال زنان منافی با سبک زندگی ایرانی-اسلامی [...]

    پاسخ دادن به فمن لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    4 + = 9