سخنرانی سبک زندگی- دانشگاه علوم اسلامی رضوی

۱۳۹۱/۱۰/۲۴ سخنرانی سبک زندگی- دانشگاه علوم اسلامی رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید یامین پور، استاد دانشگاه تهران ظهر امروز در همایش «گفتاری در سبک زندگی» در حرم مطهر رضوی در پاسخ این پرسش که چگونه زیستن مهم تر است یا برای چه زیستن، اظهار داشت: با قدری تأمل در می یابیم که میان شیوه زیست و هدف زیست، ارتباط وثیقی وجود دارد و هر یک در شکل گیری دیگری مهم است.

وی سبک زندگی را نرم افزار تمدن خواند و گفت: فرهنگ، بعد غیر مادی دارد اما تمدن، مادی شده و مجسم شده فرهنگ است؛ نهادهایی که در تمدن شکل می گیرد، متناسب با فرهنگ است از این رو فرهنگ می تواند عرصه های مختلف تعلیم و تربیت، معماری، پوشش، آداب عبادی و اجتماعی را بسازد.

این استاد دانشگاه در ادامه به ذکر برخی نمونه ها پرداخت و افزود: توریسم و گردشگری با سیر آفاقی که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته، بسیار متفاوت است. همچنین اوقات فراغت برای کسی است که از شغلش لذت نمی برد و کار را جدای از زندگی می بیند، مطرح است در حالی که در جامعه سنتی(پیشا مدرن)، شاغل بودن هنر تلقی می شد.

 

ساخت و سازهای اخیر مشهد را از کانون سیر و سلوک عبادی به کانون گردشگری و تفریح تبدیل کرده است

یامین پور تصریح کرد: فرهنگ غرب می گوید کار، شکنجه و بهانه ای است برای به دست آوردن پول و فراهم آمدن زمینه تلذذ در روزهای تعطیل اما اسلام کار را عبادت محسوب می کند؛ بنابراین در مسأله کار کردن بسته به این که غایت ما پول سازی باشد یا تقرب به خدا، سبک زندگی متفاوتی را می طلبد. از این جا در می یابیم که فرهنگ و غایت، تمدن را می سازد.

وی با بیان این که بخشی از حوزه فرهنگی، ابزار و بخشی دیگر، نرم افزار را می سازد و برای کنش اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ما گزاره تولید می کند، به تغییر ساختار معماری مشهد به عنوان نمونه اشاره و خاطرنشان کرد: این ساخت و سازها، مشهد و مزاری را که کانون سیر و سلوک عبادی است به کانون گردشگری و تفریحات تبدیل کرده است به گونه ای که تعریف شهر و روابط میان فردی عوض شده است.

 

حتی زیارت را هم مصرف می کنیم

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با انتقاد از رواج مصرف گرایی در اغلب عرصه های زندگی حتی عرصه زیارت و مسائل معنوی، ادامه داد: متأسفانه ما حتی زیارت را هم مصرف می کنیم، بنا می گذاریم تعطیلات را به زیارت برویم برای این که تعطیلات را بگذرانیم و ثواب جمع کنیم در حالی که فسلفه زیارت، سیر و سلوک و صعود به مقام های بالاتر است نه صرف جمع کردن ثواب و مصرف تعطیلات.

یامین پور تأکید کرد: در این میان، زائران پیاده و هیئات عزاداری، تجلی بارز سیر و سلوک هستند.

وی ابراز داشت: فروشگاه های زنجیره ای که اخیرا افزون بر تهران در سایر شهرها نیز در حال گسترش است، فقط لذت خرید و مصرف در مشتری ایجاد می کنند از این رو مردم صرفا برای خرید به این مراکز نمی روند بلکه برای تجربه یک زندگی رؤیایی به این مراکز روی می آورند و حتی گاهی یک روز خود را به آن اختصاص می دهند.

 

فروشگاه های زنجیره ای تجلی فرهنگ مصرف گرایی هستند

وی با اشاره به معماری خاص فروشگاه های زنجیره ای، یادآور شد: این مراکز اغلب شیشه، پنجره و هرگونه وسیله ارتباط با محیط بیرون را ندارند حتی ساعت دیواری نیز نصب نشده است تا مشتری متوجه گذر زمان نباشد و از زندگی واقعی فاصله بگیرد، در این فضا، بسیاری خریدهای غیر ضروری به مردم القا می شود بنابراین می توان این فروشگاه ها را تجلی فرهنگ مصرف گرایی دانست.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه افزود: فرهنگ، بسته به غایتی که ما در زندگی داریم، دو نرم افزار ارائه می دهد بنابراین شیوه زیست، فرزند غایت زیست است و این شیوه زیست ما است که بهره مندی ما از غایت را تعیین می کند.

یامین پور در پاسخ این پرسش که با وجود پیشی غایت بر سبک در زندگی، آیا باید از غایت شروع به تجدیدنظر کرد یا از شیوه، اظهار داشت: درست است که این فرهنگ است که سبک زندگی را شکل می دهد اما باید توجه داشت که در مرحله بعد، این سبک زندگی است که فرهنگ را قوام می بخشد، بشر بریده از غایت را تربیت می کند و نگرش های هستی و انسان شناختی فرد را می سازد.

وی گفت: این اثرگذاری به حدی است که انسانی که در سبک زندگی اش مدرن است، به تدریج مبادی هستی شناختی اش نیز مدرن شده و به مبانی غرب ملتزم می شود بدون این که حتی در حوزه تئوریک، تعریف این مبانی و ارائه دهندگان آن را بشناسد.

مدیر دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: این سبک غلط زندگی است که دختران به گونه ای به ورود به دانشگاه تشویق می کند که آمار ورودی دختران دو برابر پسران می شود.

 

تحول ادارک هویتی زنان؛ منشأ اصلی افزایش آمار طلاق

یامین پور درباره جایگاه رسانه در سبک زندگی، خاطرنشان کرد: امروز فرآیند یادگیری را از والدین گرفته و در اختیار رسانه گذاشته ایم بنابراین نباید از این که شخصیت نسل چهارم انقلاب شبیه کاراکترهای رسانه ای شده است، تعجب کنیم، رسانه حتی اگر صبح تا شب درس تفسیر پخش کند نمی تواند جایگاه تربیتی والدین را پر کند.

وی ادامه داد: منشأ اصلی طلاق و افزایش روزافزون آمار آن، تحول ادارک هویتی زنان و بر هم خوردن ارتباطات میان فردی خانواده تحت تأثیر رسانه است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه یادآور شد: این که امروز خود رهبری آشکارا پرچمدار الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت شده اند و گفتمان سازی می کنند و ادبیاتی وجود دارد که اجازه طرح این مباحث را می دهد، نشانه رشد ما نسبت به ۱۵ سال گذشته است، رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ کلمه «توسعه» را از ادبیات سیاسی و اقتصادی ما حذف کردند چرا که این واژه اقتضائات غربی داشت و به جای آن کلمه پیشرفت را جایگزین کردند.

وی با تأکید بر این که اصلاح سبک زندگی و عدم تقلید از غرب به معنای بازگشت به گذشته و تحجرگرایی نیست، افزود: به عنوان نمونه، ما نمی گوییم از صنایع استفاده نکنیم، بلکه بحث اینجا است که صناعت یعنی ساخته دست بشر و این ساختن لزوما نباید عین ساخته های غرب باشد، می توان فکر کرد و طور دیگری ساخت.

 

آغاز تمدن سازی، آگاهی و داشتن جرأت نقد است

وی در خصوص راهکارهای پیشرفت به سوی تمدن اسلامی، گفت: خودآگاهی نخستین گام در شناخت راهکارهای اصلاح سبک زندگی است که خوشبختانه سیر رو به رشدی دارد، ما تازه جرأت کرده ایم بگوییم مدرنیزاسیون غربی ایراد دارد اما نسخه و راه حل باید جزء به جزء توسط نخبگان تولید شود.

یامین پور افزود: به عنوان مثال وقتی در دولت های پیشین، بالابردن تحصیلات بانوان به منظور کاهش باروری جزو اسناد و ابلاغیه های دولت بوده است، باید ببینیم امروز که در پی افزایش باروری هستیم، آیا باید لزوما از ادامه تحصیل بانوان جلوگیری کنیم یا راه دیگری هم وجود دارد؟

گفتنی است سلسله همایش های «سبک زندگی ـ تمدن اسلامی» به همت کانون غرب پژوهی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می شود.

    ۵۳ دیدگاه ثبت شده

    1. برنامه عربی زبان شبکه نصر با حضور نماینده جهاد اسلامی وبا موضوع نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فلسطین
      بهمراه زیرنویس فارسی
      http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?cid=15&lid=7559

    2. هوالحق
      سلام و احترام

      رسالت شما چیست؟!
      بهم سری بزنید. بی بهره نخواهید شد.
      یاعلی

    3. علی بابا /

      حرفای شما در مورد تجاوز به آن دختر هندی و سایر مطالب شما تا حد زیادی برای من تحریک آمیز است. آیا این مجوزی را برای من صادر میکند که در خیابان با یک سنگ یا یک تکه چوب به حریم شما تجاوز کرده و بابت آن تحریک عقده گشایی کنم؟ نمیدونم به چه اعتقاد داری ولی امیدوارم خداوند از این انحرافات نجاتت دهد.

    4. مورچه و سلیمان

      روزی حضرت سلیمان مورچه ای را در پای کوهی دید که مشغول جابجا کردن خاک های پایین کوه بود.
      از او پرسید: چرا این همه سختی را متحمل می شوی؟
      مورچه گفت: معشوقم به من گفته اگر این کوه را جابجا کنی به وصال من خواهی رسید و من به عشق وصال او می خواهم این کوه را جابجا کنم.
      حضرت سلیمان فرمود: تو اگر عمر نوح هم داشته باشی نمی توانی این کار را انجام بدهی.
      مورچه گفت: “تمام سعی ام را می کنم…!”
      حضرت سلیمان که بسیار از همت و پشتکار مورچه خوشش آمده بود برای او کوه را جابجا کرد.
      مورچه رو به آسمان کرد و گفت: خدایی را شکر می گویم که در راه عشق، پیامبری را به خدمت موری در می آورد …

      چه بهتر که هرگز نومیدی را در حریم خود راه ندهیم و در هر تلاشی تمام سعی مان را بکنیم، چون پیامبری همیشه در همین نزدیکی ست …

    5. سلام
      من از زمان وبلاگ کیستی ما مطالبتون رو دنبال می کنم
      در سری مباحث سبک زندگی تون این بخش واقعا به دلم نشست

    6. منشأ اصلی طلاق و افزایش روزافزون آمار آن، تحول ادارک هویتی زنان و بر هم خوردن ارتباطات میان فردی خانواده تحت تأثیر رسانه است.
      …..
      و بنده اضافه می کنم: علت دیگر جابجایی نقش ها و تحول ادراک هویتی مردان و تغییر معیارها و شاخص های زندگی سالم (بخوانید حیات طیبه گرچه فرسنگ ها با آن فاصله داریم!)هم از عوامل مهم دیگر طلاق است. (انتظار افراد از خانواده یک خانواده بورژوا با مصداق های آن است نه یک خانواده مدل اسلامی! گرچه ما هم در ارائه خانواده طراز اسلامی کاری نکردیم مخصوصا در رسانه!)
      و نکته دیگر این که چاره افزایش باروری منع زنان از تحصیل نیست بلکه ارزش گذاری درست برای نقش مادری و همسری و اولویت بندی درست نقش های زنانه در خانواده و اجتماع و فراهم کردن بسترهای آن است.(الان ارزش گذاری جامعه بر مبنای تحصیلات بالا و اشتغال زنان است و زنی که تحصیلات دانشگاهی و شغل ندارد حائز ارزش پایین تری است و به مادری و همسری او ارزش کافی داده نمی شود)
      (لطفا فرضیه های چالش برانگیز آزمون نشده را در محافل عمومی مطرح نکنید. )

    7. نباید از کسانی که به طور شبانه روزی توسط رسانه ها اعم از داخل وخارج از کشور بمباران فکری می شوند انتظار داشت لحظه ای فرصت تفکر مازاد داشته باشند تا بتوانند اندیشه کنند که از کجا آمده اند و به کجا باید بروند.
      بیشترین چیزی که رسانه ها به مخاطب میدهند غوطه ور شدن در زمان حال و اغوای او برای رسیدن به سهمم بیشتری از دنیا است.

    8. آری به کوری چشم بعضی ها ،پدرِ من از همه گردن کلفت تر است.

      روزی پسری شلوغ با مادرش در لباس فروشی ، مشغول خرید بودند. مادر از فروشنده خواست پیراهنی برای پدرِپسرِ بدهد. فروشنده پیراهنی با سایز متوسط (Medium ) آورد .

      پسرِ شلوغ با دیدن یقه پیراهن خنده تلخی کرد وبه فروشنده گفت :

      آقای مغازه دار !! سایز پدر من چهار ایکس لارج (۴X-Large ) است . یعنی گردنِ پدرِ من کلفت است و این پیراهن برای او خیلی کوچک می باشد.
      فروشنده تبسّم مرموزی کرد و گفت : آی شلوغ !!!پس تو هم گردن کلفت زاده ای!!! و ادامه داد ، ببخش پسرم ! حقیقتش پدرانی که معمولا به خرید نمی آیند و مادران برای آنها خرید می کنند ؛ سایز گردنشان کوچک است . یعنی مادر که تصمیم گیرندۀ حضور پدر باشد ، قطعا پدر نمی تواند گردن کلفت باشد ،
      پسر کمی خودش را جمع و جور کرد و گفت : حق با شماست. امّا پدر من در عدم حضور محذوراتی دارد ، و گرنه پدرِ من به کوری چشم بعضی ها ، از هم گردن کلفت تر است . چطور بگویم ….
      پدرِ من در واقع از گردن کلفتی در زندان است . البته نه زندان قزل حصار . به نوعی ایشان نیز در حصر مسقّف به سر می برد. (حصر مسّقف : کسی را شامل می شود که برای حضور در ملاء عام و جاهایی که سقف ندارد ، شرم حضور دارد)
      بله پدر حتی در روزهای جمعه – که طرح زوج و فرد هم اجرا نمی شود – باز نمی تواند از منزل بیرون بیاید ، لذا از فیض نماز جمعه هم محروم هستند.
      چند وقت پیش ، قرار بود به دهاتمان برویم که آن سفر هم لغو شد.
      در هر صورت همه اینها و خانه نشین شدن پدرِ من، نه از چیز دیگر بلکه از گردن کلفتی اوست .
      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
      پی نوشت :
      ۱- یاسر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با فصلنامه پرس و جوی روزنامه اعتماد اوایل دیماه ۱۳۹۱ :
      آیا امکان دارد بر آیند نظر پدر به این سمت برود که در انتخابات سال ۹۲ شرکت کنند؟
      من به عنوان فرزند می‌گویم ، مهم‌تر از همه مادر است که خیلی مخالف حضور پدر هستند.
      ۲- آیه الله جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران بیست و دوم دیماه :
      شکست خورده های سیاسی این روزها صحبت از انتخابات آزاد می کنند و یکی از آنها که از همه گردن کلفت تر است مدتها قبل این موضوع را مطرح کرده و بقیه هم پشت سر او این خط را دنبال کردند.

    9. هاشمی رفسنجانی مطمئن بود نظام در سال ۸۸ سقوط می کند(سر بزنید)

      • فکر می کنی همین الان سقوط نکردیم.مشکلات این کشور اونقدر فراوانه که ۱۰ یا ۲۰ سال آینده ما رو به خودش مشغول خواهد کرد.تازه اگه چند برابر اروپایی ها و آمریکایی ها کار بکنیم شاید بتونیم بر اونها فائق بشیم

    10. درمورد ساخت ساز های مشهد کاملا موافقم
      وقتی سال ۸۴ توفیق زیارت خانه خدا نصیبم شد این مطلب در اونجا به ذهنم رسید فکر نمی کردم ما هم به ورطه ای که هابیتو آل سعود درش افتاده دچار بشیم

    11. سید محمد /

      سلام برادر. سخنرانی ات مرا به یاد نیل پستمن انداخت.
      آنجا که گفت: دوران تکنوپولی موقعیتی است که فرهنگ جامعه، تسلم محض تکنولوژی شده است و دیگر توان دفاع از خود ندارد.
      حرف های شما شیوا و جالب بود. اما فقط تشریح فضای موجود بود. برادر ما امروز حتی با غرب هم مواجه نیستیم که با اژدهای بزرگتری به نام تکنوپولی و یا شاید هم شیوه ای از نظام تولید و توزیع اقتصادی مبتنی بر تکنولوژی مواجهیم. همه فرهنگ ها در حال تسلیم تمام قد در مقابل این اژدهای هفت سر هستند. من و شما فقط گزارشگران و یا شاید هم دیدبانهای خوبی برای این گزارش این تسلیم هستیم.
      الهم عجل لولیک الفرج

    12. نظرسنجی “افتخار زرین بهترین فیلم به انتخاب بینندگان”
      از پنجمین دوره جشنواره وبلاگی افتخار زرین سینمای ایران (مخصوص اکران های سال سینمایی ۹۰-۹۱) آغاز شد …

      منتظر حضور شما عزیزان جهت انتخاب بهترین فیلم سال هستیم …

    13. اعزام سپاه محمد(ص) بود و طبق معمول داشتم عکس می گرفتم. گفت: «اخوی! یک عکس هم از ما بگیر» گفتم: «اگه عکست را بگیرم شهید می شوی ها!» خندید و آماده شد. عکسش را گرفتم . اسمش«محمدحسن برجعلی» بود و در همان اعزام هم شهید شد

    14. نوروز یکی از سنتهای بزرگ ایرانی است و همواره نزد ایرانیان

      و حتی مردم دیگر کشورها از اداب و رسوم والایی برخوردار بوده است

      ولی امسال ایام نوروز با فاطمیه تلاقی دارد

      شما میتوانید با ثبت سایت یا وبلاگ خود در این سایت اعلام دارید

      ارزشها و سنتهای اسلامی هم برای شما اهمیت دارد

      و در ایام نوروز حرمت فاطمیه و حضرت زهرا را نگه میدارید
      http://www.fatemeye92.ir

    15. با سلام
      مطالب خوبی بود.
      احسنتم
      یا علی

    16. با سلام
      تحلیل جالب زیر را در آی شلوغ بخوانید.
      عبور جبهه پایداری از آیه الله مصباح یزدی ، واقعیت یا شیطنت سایت رجانیوز

    17. نقطه قوت یه جامعه سنتی وقدیمی مثل ایران درواقع نقطعه ظعف اون میشه . یعنی همچه جوامعی بخاطر ساختار های قومی وقدیمیشونه وقتی با یه معضل (مثل نیاز جنسی و تحولات نو) مواجهه میشن بجای پیدا کردن راههای جدید مبتنی بر باورها واعتقادات حقشون با همان باورها به مسایل نو می جنگند . ومشکلات با باز تعریف هنجارهای خودشون خیلی راحت در جامعه تبدیل می شوند

    18. با سلام خدمت دکتر دوست داشتنی و بصیر ما
      دعوت نامه ما برا مطلب جدیدمون ” عبور جبهه پایداری از آیه الله مصباح یزدی ،واقعیت یا شیطنت سایت رجانیوز ” ایراد داشته تایید نکردین یا نرسیده؟
      اگه برداشت نادرستی بوده بفرمایین اصلاح کنیم .

    19. سلام
      آقای دکتر بحث تنها مصرف گرایی نیست. آثار و تبعات مصرف گرایی در جامعه ما هست. اما مصرف گرایی بخشی از یک طرح بزرگه. اگر برای مردم چیزی به اسم “کلاس” وجود نداشت چقدر وضع فرق می کرد. مردم ساده زیستی رو فدای کلاس می کنن. این به نظر من یکی از پایه های مصرف گراییه. یه چیز دیگه که مهمه حریص بودنه که مصرف گرایی خودش به این دامن می زنه.

    20. سلام
      همیشه از حرف ها و نوشته هایت استفاده برده ام
      در این اتفاعی که هستی به ما هم سر بزن

    21. همایون /

      تعجب میکنم…در مورد مطلب فروشگاههای زنجیره ای…این حرفهای شما از روی کدام معیار و با چه آماری بدست آمده؟..چه نوع تحلیل علمی روی آن صورت دادید؟ تحقیق میدانی چگونه بوده و با چه نرم افزاری داده ها را آنالیز کردید که به این نتیجه عجیب رسیدید؟ ..فروشگاههای زنجیره ای تجلی فرهنگ مصرف گرایی؟…در مورد مزایای این فروشگاهها ۱- صرفه جویی در وقت …( که صرفه جویی در هزینه را به دنبال خواهد داشت) تصور کنید برای خرید پوشاک وقتی تمام مایحتاج با کیفیت مناسب و متنوع یکجا باشد شما حق انتخاب بهتری خواهید داشت و توانایی مقایسه در خرید خواهید داشت..۲- تمرکز خود باعث جلوگیری از هدر رفتن وقت و انر‍ژی و در نتیجه کاهش هزینه می شود.۳- با توجه به اینکه این فروشگاهها به نسبت خدماتی که ارائه می دهند از نیروی انسانی کمتری برخوردارند پس میتوانند کالا را ارزانتر به مشتری ارائه دهند. ۴- قدرت مدیریت کالا به شدت بالاتر است ۵- رفاه و آسایش بیشتر برای خریداران از پارکینگ رایگان گرفته تا محلی برای نگهداری موقت کودکان در هنگام خرید و استفاده راحت از آسانسور و پله های برقی و چرخهایی که کالا را تا کنار اتومبیل همراهی کند و…
      اینکه به اطلاع شما برسانم برای مثال در رشته روابط عمومی در یکی از درسها دانشجویان را به فروشگاههای زنجیره ای برده نحوه فروش آنها را مورد بررسی قرار داده و به عنوان جامعه مدرن و مفید از آن یاد می شود..به خاطر داشته باشیم هرآنچه به عنوان مدرن نامیده شد دلیلی ندار بد و مخالف جامعه سنتی باشد.
      به جای تحلیل روی ورق کافی است سری به هایپر استار در تهران بزنید و از نظم ، محیط تمیز ، پارکینگ عالی و امکانات آن در هنگام خرید که به شما خریدی بدون استرس را هدیه می دهد استفاده کرده و لذت ببرید.حالا اگر دوستان شروع نکنند به مقابله با اسم یا بازی با کلمات..
      برادر جان از حرف درآی و تبدیل به عمل شو ..دنیا رو آدمای حراف نمیسازن..مردان عمل میسازن

      • الحق که بعضی از مردم ایران تاکید میکنم بعضی از مردم، متاسفانه مفت خور و به عبارت بهتر به قول ما مشهدی ها مرده خور اند.
        دوست عزیز مگه شما جند ساعت میخوای خرید کنی که عاشق پارکینگ رایگان هایپر استار شدی؟
        مگه فروشگاه محل تفریح و سرگرمیه که بخواد زیبا باشه؟
        ثانیا …
        کی گفته عقل زن ها به چشمشونه؟!!!
        « هر آنچه دیده بیند دل کند یاد »
        کی گفته عقل مردها دست زناشونه؟!!!
        مردم عقل دارند، چیزی رو تهیه میکنن که واقعا لازم دارن!!!
        مردم ایمان دارن، چیزی رو تهیه میکنن که چشم و هم چشمی و اسراف نباشه!!!

      • جناب همایون، بحث شما از نظر علم غربی درست است. علم غرب از تفکرات فیلسوفان و اندیشمندان غربی نشات گرفته که تلاش می کنند قوانینی برای جامعه تهیه کنند. اما آیا در جامعه ی اسلامی باید همان علوم پیاده شود؟ آیا خود غربیها در طول زمان، نظریه های خود را نفی و نقض نکرده اند؟ در هر علمی که نگاه کنید هر نظریه ای یک دوره ای دارد. این یعنی دانش بشر هیچگاه کامل نخواهد شد. چرا به جای سر سپردن به فرمان خدا که خالق این جهان است و از جزئیات آن بیش از همه خبر دارد، گوش به تفکرات من درآوردی دانشمندان غربی باشیم؟ جناب همایون، بنده در خارج از ایران زندگی می کنم و مطمئنم این سوپرمارکت هایی که در ایران هستند نه از نظر گستردگی محصولات و نه از نظر تفاوت قیمت آن با مغازه و نه از نظر خدمات جانبی، به سوپرمارکت های خارج از ایران نمی رسند. اما نظریه ی سوپرمارکت با هوشمندی به دنبال خرید بیشتر توسط مردم است. یعنی نظریه ای است که توسط سوپر پولدارها تنظیم شده تا جیب مردم بیشتر خالی شود. وقتی من با بچه ام در فروشگاه به آن عظمت می روم و دنبال چهار قلم مواد غذایی هستم، سه قلم دیگر را خودم از روی هوس و نه از روی نیاز بر می دارم سه قلم هم بچه ام تقاضا می کند. پس خرید من ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد.
        در دین اسلام مکروه است از یک فروشنده خرید کنید. یعنی خدا می گوید بگذار به بقه ی مغازه ها هم سودی برسد. اگر به سیستم و نظامی که دین الهی برای زندگی بشر معرفی کرده، اعتقاد دارید که مطمئنا سوپرمارکت را نمی توانید تایید کنید، اگر هم قبول ندارید که اصلا بحثی نداریم. ولی فراموش نکنیم که این دنیا یک پل است، آنهم نه مثل پلهایی که در شهر وجود دارد، مثل پلهایی که در شرق آسیا هست و فقط از چند رشته طناب تشکیل شده، نه می توان روی آن استراحت کرد و نه خل بازی در آورد. یک حرکت اشتباه انسان را به سقوط و هلاکت می کشاند. دین را دست کم نگیریم.

      • حق با آقا همایونه..مثلا با نزدیک شدن به ایام خرید عید اکثر مردم میرن بازار بزرگ تا هم انواع جنس ها رو یکجا ببینن و هم قیمتهارو مقایسه کنن.اونجا همه جور جنس هست.چون همه جور جنس هست دلیل نمیشه مردم حرص بزنن همشو بخرن.اصلا در مورد همه اجناس این اجتماع بودن به خریدار قدرت انتخاب میده.همینه که هر جای تهران بازارای یه جنس خاص وجود داره.مثلا بازار شیشه و کریستال و بلور تو میدون شوشه.بازار پارچه مولویه.بازار میوه امام حسینه.بازار لوازم خودرو چراغ برقه.بازم بگم.بازار موتور گمرکه.بازار ماشین ۱۷ شهریور بود که حالا شده عباس آباد . بازار مبل با اون پاساژهای خوبش یافت آباده.بازار طلا و جواهر کریم خان یا گاندیه ولی در مجموع اگه همشو یه جا بخوای میری بازار بزرگ تهران.تجمع محصول فکر خیلی خوبیه.اینکه یکی باشه اونجا تو اون مراکز به ما خدمات بده که نور علی نوره.حسن دیگش اینه که کمتر جنسو بهت میندازن. چون میشه مقایسه کرد . واسه همینه که از شهرستانا واسه خرید میان تهران یا اصلا مگه همین فروشهای فصلی چشه؟..دم عید مصلی یا نمایشگاه انواع جنس هارو از طریق نماینده هاشون به فروش میرسونن یعنی عرضه مستقیم کالا.حالا این کجاش بده که من برم همه خرید عیدمو یه جا انجام بدم.منکه نمیفهمم.حالا چار تا بقالی یا لباس فروشی کمتر جنسای بنجلشونو به مردم بندازن.اینم بگم هر کس باید خودش دقت کنه و موقع خرید مواظب باشه.مردم خودشون عقل دارن خدا و پیغمبر رو هم میشناسن.

    22. با سلام و احترام
      وقت داشتین مطلب زیر را در آی شلوغ بخوانید.
      سیاست توحیدی و انتخابات – بخش اول -

    23. سلام
      خدا قوت حاجی اگه میشه فایل تصویری یا صوتی جلساتتون تو سایت بزارین ساقول به شما

    24. م.طاهری /

      سلام

      عید میلاد رحمة للعالمین مبارک!

    25. م.طاهری /

      بعد از مدتی غیبت مطلب برای خواندن زیاد دارم
      “سبک زندگی ها” خیلی عالی هستند، چندتایی که نخواندم را باید بخوانمشون سریع تر

    26. بازخوانی یک پست: زندگی به سبک شهدا !

    27. با سلام
      آی شلوغ با مطلب زیر به روز شد.

      چرایی لزوم مدیریت فقیه بر جامعه در سیاست توحیدی

    28. در مورد نرخ رشد جمعیت و شیوه ای که حضرت آقا بهش اشاره کردن در سفر اخیرشون به خراسان شمالی هم باید عرض کنم گاهی مدیریت ما بر مبنای سعی و خطاست و این متاسفانه اپیدمی بزرگیه که در استان های کوچیکتر و شهرستان ها بسیار هم تشدید شده که نه تنها مانع پیشرفته بلکه ممکنه ما رو خیلی هم به عقب برگردونه به نظرم همینقدر زمان که گذاشتیم این فرهنگ رو وارد کردیم حالا هر چی طرح معماری ، نوع عبادت و سفرها و…….همه و همه رو باید تایم بذاریم و به مردم خوراک معنوی و علمی درست بدیم هر چند که من با کلام جناب یامین پور در این خصوص مخالفم که سفر رفتن های ما هم مصرفی است بالاخره ما باید تفاوتی برای مسائل مذهبی و معنوی با موضوعات دیگر قائل شیم بارها از بزرگان شنیدم که گاهی یک لحظه بودن در یک مکان مذهبی و فکر کردن به خداوند و رها شدن از دنیا و غفلت هاش برای عمر انسان کافیه به نظرم هر چند این سفرها باشه بالاخره باز هم نقطه تلنگری برای نفس معیوب انسانه که به سمت خداوند و اهل بیت علیهم السلام برگرده…
      حرف ها زیاده و این موضوع سر دراز دارد در ضمن خواهش بنده از جنابعالی اینه که حضرت عالی در خصوص پرداخت به این موضوع در یک زمینه وارد شید و به طور کامل در مورد همون موضوع صحبت کنید مثلا فقط در خصوص طرح معماری شهری و اجتماعی سخن بگید آسیب ها مطرح شه و مسایل تحلیل شه و به یک نتیجه گیری که رسیدیم دوباره به سراغ باب دیگری از این موارد برید تا راحت تر بشه داستان اینده رو ترسیم کرد….
      به روزم لطفا در نظر سنجی بلاگ هم شرکت کنید یا علی

    29. با سلام
      خب بحث خوبی بود بنده هم تمام نظرات رو خوندم اما به نظرم چند مشکل ما رو داره به سمتی می بره که بیشتر از اینکه تضارب آرا به نفع کشور و مملکت باشه داره به ضررش تموم میشه.
      شاید علت اصلیش این باشه که ما هنوز معنای نقد و انتقاد درست رو نمی دونیم شاید اگر این موضوع اصلاح شه ما خیلی سرعت پیشرفتمون بیشتر شه.
      مطلب دوم:شما در مورد هجمه های فرهنگی سخن گفتید که ما رو و جامعه رو به سمت اون فرهنگ سوق میده خب در خیلی از موارد حرف شما درسته اما در خیلی موارد هم برخورد ضربتی و نادرست با این موضوع نتیجه عکس می ده بالاخره در دنیای ثروت و سرمایه گاهی فرهنگ و گاهی هم خیلی از موارد دیگر تمدن ها قربانی می شن. برای مثال چندی پیش در سایتها خوندم یکی از مسئولان استان های جنوبی ساخت آشپزخونه اپن رو ممنوع کرده در حالیکه این موضوع ممکنه نتیجه معکوس در افکار عمومی جامعه داشته باشه.
      آقای رنجب گفتن غر نزنید من عرض می کنم این غر زدن نیست گاهی طرح موضوع و مسئله میشه که باید هم راه کارش ارائه شه و هم اینکه ممکنه شخص فقط طرح موضوع کنه و راه کارشو دیگران بدن و این اصلا بد نیست مهم نوع بیان مطلب هست که بیان شده.
      در مورد نرخ رشد جمعیت و شیوه ای که حضرت آقا بهش اشاره کردن در سفر اخیرشون به خراسان شمالی هم باید عرض کنم گاهی مدیریت ما بر مبنای سعی و خطاست و این متاسفانه اپیدمی بزرگیه که در استان های کوچیکتر و شهرستان ها بسیار هم تشدید شده که نه تنها مانع پیشرفته بلکه ممکنه ما رو خیلی هم به عقب برگردونه به نظرم همینقدر زمان که گذاشتیم این فرهنگ رو وارد کردیم حالا هر چی طرح معماری ، نوع عبادت و سفرها و…….همه و همه رو باید تایم بذاریم و به مردم خوراک معنوی و علمی درست بدیم هر چند که من با کلام جناب یامین پور در این خصوص مخالفم که سفر رفتن های ما هم مصرفی است بالاخره ما باید تفاوتی برای مسائل مذهبی و معنوی با موضوعات دیگر قائل شیم بارها از بزرگان شنیدم که گاهی یک لحظه بودن در یک مکان مذهبی و فکر کردن به خداوند و رها شدن از دنیا و غفلت هاش برای عمر انسان کافیه به نظرم هر چند این سفرها باشه بالاخره باز هم نقطه تلنگری برای نفس معیوب انسانه که به سمت خداوند و اهل بیت علیهم السلام برگرده…
      حرف ها زیاده و این موضوع سر دراز دارد در ضمن خواهش بنده از جنابعالی اینه که حضرت عالی در خصوص پرداخت به این موضوع در یک زمینه وارد شید و به طور کامل در مورد همون موضوع صحبت کنید مثلا فقط در خصوص طرح معماری شهری و اجتماعی سخن بگید آسیب ها مطرح شه و مسایل تحلیل شه و به یک نتیجه گیری که رسیدیم دوباره به سراغ باب دیگری از این موارد برید تا راحت تر بشه داستان اینده رو ترسیم کرد….
      به روزم لطفا در نظر سنجی بلاگ هم شرکت کنید یا علی

    30. سلام
      استاد گرامی لطفا از تایید و درج نظرات بی محتوا، غیر مرتبط و تبلیغی خود داری بفرمایید.

    31. با سلام. نتوانستم در گوگل پلاستان نظر بگذارم لذا اینجا مزاحم شدم.
      به نظر بنده استفاده از اصطلاح سبک زندگی اسلامی، محدود کردن اسلام و موازی قرار دادن آن با سبک های زندگی ساخته ی دست بشر است. اسلام صراط اصلی و تنها راه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی و تنها راهی است که راه ساز و هدایتگر آن خداست.
      لطفا اندیشمندان جوان و ارزشی متن زیر را مطالعه بفرمایند:
      http://moodkerbes.mihanblog.com/post/165
      هرچند این اصطلاح توسط مقام معظم رهبری هم مطرح شده، اما ایشان عموما با زبان مردم با آنان حرف می زنند. لذا باید اندیشمندان ارزشی اصطلاحی را در محافل علمی و دانشجویی جا بیاندازند که صحیح است. خواهشمندم لایف استایل غربی و شرقی و اروپایی را با اسلام که دین کامل و شامل و جامعی است همردیف قرار ندهید.
      موفق باشید

    32. خیلی خوب، تشکر، بیشتر از مطالب پلاستان در سایت بیشترین استفاده میکنیم.

    33. باسلام
      مطلب جدید آی شلوغ را باتیتر زیر بخوانید .
      تسامح در سیاست توحیدی

    34. ا سلام ، سر فرصت وب سایت آی شلوغ را با مطلب زیر بخوانید .
      ویژگی های رییس دولت ، از منظر امام علی (ع)

    35. فریبرز /

      خسته نباشید.تعالیم اسلام مشکلات جامعه را حل خواهد کرد.در مورد نفوذ دروغ در جامعه ما چگونه نظری دارید؟

    36. شما تصاویری که نشان می دهد میمون بیچاره به زمین بر نگشته را دیده اید؟تا کی خودتان را به ان کوچه می زنید؟با دروغ می توان مدعی زندگی مردم بود؟من فکر نمی کنم کسی که داره تغذیه می شه از جریان دروغ نسبت به ان واکنش نشان بده.سالروز انقلاب در جو فعلی که بستگان مسولین به دنبال دلالی هستند بر شما مبارک باد

    37. افتخار زرین بهترین فیلم سال پنجمین دوره جشنواره وبلاگی افتخار زرین سینمای ایران تقدیم می شود به …

    38. سلام
      سلام دکتر جان یک سوال ذهنم گرفته اونم اینه در انتخابات آینده دکتر جلیلی می اید یا نه

    39. محمد امین /

      تصاویر بسیار زیبا از حضور پرشکوه مردم قم در یوم الله ۲۲ بهمن http://negahebabasirat.mihanblog.com/post/109

    40. (نه میخوام همه روبایه چوب برونم ونه اینکه بگم هیچ کاردرستی انجام نشده-یک انتقادساده جشنواره فیلم فجردرتهران-همین)

      دیشب اختتامیه جشنواره فیلم فجر بود

      جشنواره ای که از دهه فجر انقلاب اسلامی اسم “فجر” رو یدک میکشه

      شاید اگه اسم “فجر” روش نبود یا تو ایام “دهه فجر” برگزار نمی شد ؛چنین افسوسی جایی نداشت

      افسوس از اینکه = ظاهرا روی جایگاه (سن) ، جای هر صحبتی بود غیر از اشاره به حماسه ی مردم ؛ حماسه ای که ۳۵ سال در حال تکراره.

      البته بی انصافی نباشه ، اشاره بود ، اونهم از طرف وزیر ارشاد-که اگه این اشاره نکنه کی اشاره کنه

      مگه کارگردانها و بازیگرها و… مردمی نیستند؟! مگه فیلمها رو به خاطر مردم نمیسازند؟! مگه خودشون نمیگن که فیلمهای سینمایی باید بر گرفته از دغدغه های مردم باشه

      نمی گم چرا تاحالا این حماسه ی عظیم به درستی در آثار هنرمندان انعکاس داده نشده-لابد براشون اهمیت نداشته!!!

      اما آیا این حضور بیشمار مردم ، جای یک تقدیر خشک و خالی نداشت؟(!!!مثل کاری که صداوسیما ودولت انجام میدن!!!)

      …تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

    41. حجاب همان چادری بود که پشت در خانه سوخت،ولی از سر فاطمه(س) نیفتاد…

    42. به مردمم میبالم…

    43. ائتلاف ۲+۱ و یک سؤال از اصول گرایان

      بررسی های به عمل آمده نشان می دهد ، از طرف تشکّل های اصول گرایی برای ائتلاف آقایان ولایتی ، حدّاد عادل و قالیباف ، آنچنان دید مثبتی احساس نمی شود،و برعکس ، این ائتلاف که به ائتلاف ۲+۱ مشهور شده است ، مورد انتقادات گاها تند و تیزی هم واقع می گردد.
      اوّلین سؤالی که به ذهن می رسد اینست که اصول گرایان که بایستی معادلات خود را با فرمایشات و منویّات مقام معظّم رهبری تنظیم کنند ، از کدام فرمایش صریح یا تلویحی ایشان استنباط کرده اند که این ائتلاف صحیح نبوده و باید آن را رد کنندو
      در سخنرانی ها و سایت ها و رسانه هایشان به آن –حتی به شدّت – حمله نمایند؟
      آنچه بر لزوم دقّت بیشتر به این موضوع می افزاید اینکه ،۲ نفر از سه ضلع این ائتلاف یعنی آقایان دکترحداد عادل ودکتر ولایتی هر ۲ مشاور عالی مقام معظّم رهبری و مورد وثوق معظّم له بوده و دارای وزن قابل توجّهی در نظام جمهوری اسلامی هستند.
      و به اعتراف خیلی ها از اغلب منتقدینِ اصول گرای این ائتلاف ، تجربه و پختگی بیشتری داشته و در بزنگاههای مهمّ ، این تجربه و تیز بینی عمیق و بصیرت خود را به اثبات رسانده اند ، به عنوان مثال نامه معروف آقای حداد به رهبر معظّم انقلاب برای استفاده از اختیارات ولایی در جهت تایید صلاحیّت دکتر معین ردِّ صلاحیت شده ، در انتخابات سال ۸۴ می باشد ، که اتفاقا بلافاصله مورد تایید رهبر قرار گرفته و ضمن جلوگیری از مظلوم نمایی و جنگ روانی فتنه گران، با شکست سنگین دکتر معین ، اصلاح طلبان هنوز هم که هنوز است از محاق خارج نشده اند.
      یا حضور دکتر ولایتی به عنوان تنها فرد ثالث در جلسه محرمانه و بسیار مهمِّاتمامِ حجّت حضرت آقا با دکتر احمدی نژاد در قضیّه خانه نشینی ۱۱ روزه .
      و یا موضع گیری های صریح و قاطع این دو مشاور عالی رهبر در جریان فتنه ۸۸
      پس روشن است که این ۲ مشاورِ نزدیکِ رهبرِ معظّم ، که ابداع کننده ائتلاف ۲ +۱ بوده اند ، حتما با درک شرایط خاصّ این دوره انتخابات ریاست جمهوری ، همه جوانب ائتلاف را سنجیده و دست به ائتلاف زده اند .
      حال اصول گرایان با کدام استنباط و استدلال و با بهره گیری از کدام فرمایش حضرت آقا منتقد ائتلاف شده اند، در حالیکه بر عکس ، کُد های داده شده بیشتر معطوف عدم ایجاد اختلاف و لزوم وحدت اصول گرایان می باشد.

    44. کیلتی که از شما پیدا کردم تو کتاب من مدیر جلسه ام بود
      مشتاقانه اومدم…
      یه چیزی که بعد از خوندن این کتاب می خواستم بگم این بود که پتانسیل رو دارم و آماده خدمت هستم…
      و منتظرتان….

    45. ۲ +۱ و ائتلافی که همه برنامه های آقای هاشمی را به هم زد

      در نگاهی کلّی به ائتلاف ۲+۱ و چرایی تشکیل آن ، و با نگرشی اولیّه ،

      این ائتلاف خیلی قابل دفاع به نظر نمی رسد .

      و منتقدین اصول گرای ائتلاف ، نزدیک شدن دو عضو آن را که اتفاقاً مشاور عالی

      مقام معظّم رهبری هم هستند ، به ضلع سوّم ائتلاف ، خیلی برنمی تابند،

      و مخصوصاً پیکان تند این انتقادات به سوی دکتر حداد عادل نشانه رفته است ،

      آنهم از طرف دوستان خود دکتر که سعی زیادی برای ریاست وی در

      مجلس نهم نمودند و البته ناکام ماندند.

      دوستانی که دلگیری خود را خیلی نه از عدم مشورت دکتر با آنان ،

      بلکه از ائتلاف با شخص قالیباف ، بیان می کنند.

      قالیبافی که به نظر آنان ، تفکرّات لیبرالی و تکنوکراتی داشته و محبوبِ

      هاشمی رفسنجانی است. و در خلوص اصول گرایی او حرف و حدیثِ

      فراوان وجود دارد.

      اما با نگاهی دقیق تر و با لحاظ نمودن سوابق ، تجربه ، بصیرت و تقوای حدّاد ،

      میتوان جور دیگری هم به ماجرا نگریست .

      البته تاکید نگارنده بر قطعیّت “مهندسی شده” بودنِ این ائتلاف نمی باشد،

      لکن نتیجه ای که حاصل شده ، فعلا به گونه ای است که تشکیل

      ائتلاف ۲+۱، بد جوری برنامه های آقای هاشمی را به هم زده است.

      آقای هاشمی رفسنجانی که به همراه تیم های مختلف خود از مدّت ها قبل با

      پروژه های متعدد ، وارد گود انتخابات شده است ، نیک می داند که با سوابقی

      که دارد و با تشدید انحراف از ولایت فقیه در سالهای اخیر، نه خودش و نه دیگر

      اصلاح طلبان ، شانس زیادی برای بازگشت به قدرت ندارند ، لذا برای

      عملیّاتی کردن مُحتمل ترین راه بازگرداندن اعوان و انصار خود به قدرت ،

      یارگیری از اردوگاه اصول گرایان را در دستور کار قرار می دهد.

      و برای این کار نزدیکترین گزینه به هاشمی که بتواند ضمن قبول حمایت پدر خوانده ،

      خواسته های او را عملی نماید ، محمد باقر قالیباف ، فرمانده سابق

      نیروی انتظامی و شهردار فعلی تهران است.

      قالیباف که با داشتن پایگاهی نصف و نیمه در میان اصول گرایان و آرای سال ۸۴،

      و مدیریّت چندین ساله در کلان شهر تهران و داشتن ستادهای فعّال چندین ساله

      در کلِّ کشور ، امیدوار به جذب آرای خاکستری است ، در صورتی که با میدان داری

      آقای هاشمی رفسنجانی حمایت تمام قدّ اصلاح طلبان داخلی و حامیان خارجی

      را به عنوان کاندیدای متعادل ناجی ، پشت سر خود می داشت(همان کاری که

      برای میر حسین موسوی و یا علی مطهری کردند) ، می توانست به گزینه ای

      مطرح و حداقل مشکل ساز برای اصول گرایان تبدیل شود.

      سند این ادّعا را می توان با سرچ عبارت ” حمایت اصلاح طلبان از قالیباف”

      مرور کرد. به عنوان نمونه :

      زیباکلام در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده :

      ” این وظیفه آقای خاتمی است و وظیفه تمام کسانی که در طیف اصلاح‌طلبی قرار می‌گیرند، این است که با همه وجود از نامزدی آقای قالیباف حمایت کنند، چون عرض کردم در میان تمام چهره‌هایی که الان وجود دارند، به نظر من آقای قالیباف می‌تواند بیشترین خدمت را در جهت تحقق آرمان دموکراسی‌خواهی انجام بدهد. خدمتی که قالیباف می‌تواند برای امیال و آرزوهای اصلاح‌طلبان انجام بدهد یک‌صدمش را یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب نمی‌تواند انجام بدهد.” آدرس لینک /www.irdc.ir/fa/content/19237/default.aspx

      حال با تشکیل ائتلاف ۲ +۱ و پیوستن آقای قالیباف به ائتلاف ، به خصوص نزدیکی

      قالیباف به حدّاد عادل که در مجلس ششم به عنوان رییس موفّق فراکسیون

      اصول گرایان ، زمینه شکست سنگین اصلاح طلبان را در مجلس هفتم ،

      فراهم آورد و نیز در کوران فتنه شدید ترین موضع گیری را علیه اصلاح طلبان داشته

      است ، شهردار تهران به مهره ای سوخته در میان اصلاح طلبان تبدیل شده است.

      و به بیان ساده تر ، همه پتانسیل قالیباف در میان اصلاح طلبان ، با علنی شدن

      ائتلاف ۲+۱ در آن واحد به باد رفته و محال است اصلاح طلبان به

      کاندیدای مورد حمایت ائتلاف اصول گرایی رای دهند .

      و این یعنی اینکه ، همه برنامه ای که آقای هاشمی رفسنجانی برای

      بهره برداری از قالیباف داشته ، به هم خورده است ، چرا که با نداشتن حمایت

      اصلاح طلبان ، شانس پیروزی قالیباف نیز خیلی کم شده است .

      برای همین است که طیف آقای هاشمی اکنون در به در دنبال کاندیدای وحدت ملّی

      می گردد. لیست مطرح شده ها را مرور بکنید ، کدام یک پتانسیل شهردار تهران را

      دارند؟ حسن روحانی؟ ناطق نوری؟ عارف؟ اسحاق جهانگیری؟

      سید حسن خمینی؟ محقق داماد؟ و ….یا خود آقای هاشمی ؟

      نتیجه اینکه اگر تنها نتیجه شکل گیری ائتلاف ۲+۱ ، برهم زدن برنامه خطرناک

      هاشمی رفسنجانی بوده باشد ، عجب اتفاق جالبی بوده است این ۲+۱ .

      با هم چند نمونه دیگر از تله گذاری اصلاح طلبان برای قالیباف را مرور می کنیم ،

      البته با علنی شدن ائتلاف ۲+۱ این دعوت ها نیز ، فروکش کرد.

      عضو حزب اعتماد ملی:

      اصلاح‌طلبان احتمالا از نامزدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کنند. محمدجواد حق‌شناس (مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی) به آریا گفته است: آقای قالیباف در ۷ سال گذشته عملا با حمایت چهره‌های اصلاح‌طلب شورای شهر توانست به عنوان شهردار تهران انتخاب شود. وی همچنین گفته است: …. طبیعی است آن بخشی از بدنه اصلاح‌طلب که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند از بهترین گزینه که مدافع حقوق و منافع ملی باشد در آن مقطع تاریخی حمایت کند .http://siasatrooz.ir/vdcdnk05.yt0956a22y.html

      وب سایت دانشجویان حامی دکتر محمد باقر قالیباف:

      قالیباف را به مثابه اصلاح طلبی توانمند خوانده که ضامن آزادی های سیاسی و آزادی مطبوعات می باشد و بهتر از خود اصلاح طلبان در جهت اصلاحات قدم بر می دارد: «در بلند مدت اتفاقا رییس جمهوری مثل قالیباف خیلی بیشتر می‌تواند در جهت توسعه سیاسی، آزادی مطبوعات، آزادی اجتماعات، انتخابات آزاد، حاکمیت قانون و سایر خواسته‌های جامعه گام بردارد تا خود اصلاح طلبان در قدرت!»

      http://dr-ghalibaf.blogfa.com/post-319.aspx

      حمایت رسمی اصلاح‌طلبان از قالیباف کلید خورد

      http://daynews.ir/vdchw-nx.23nzwdftt2.html

      تله گذاری اصلاح طلبان برای ناطق و قالیباف (خبر ویژه روزنامه کیهان ۱۳ /۶/ ۹۱)

      http://www.kayhan.ir/910613/2.htm#other206

    46. نامه نگاری بس است ، لطفا عمل کنید .

      خدا بیامرز بابام که سال قبل این موقع زنده بود ، هر وقت من و برادرم اذیتش می کردیم و به شوخی باهاش کَل کَل داشتیم ، بعدش که می رفتیم برا طلب حلالیّت و روبوسی و می گفتیم که دیگه نمی کنیم از این کارا و هر چی بگی می گیم چشم ، یه جمله معروفی داشت که همیشه بهمون می گفت :
      من چشم نمی خواهم ، شما دو تا برادر فقط عمل کنید.
      فک کنم الان این جمله روداره ازعالم برزخ به بعضی هامی گه!!!!

      این آیه هم برا تبرّک :

      ] یَا أَیُّهَا الَذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ * کَبُرَ مَقْتاً عِندَاللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لا تَفْعَلُونَ[ سورة الصف : ۲-۳

      ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا چیزی را می گویید که عمل نمی کنید؟ نزد خدا به شدت موجب خشم است که چیزی را بگویید که عمل نمی کنید.

    47. با سلام
      می بخشید مردمی که عاشق اهل بیت (ع)هستن و دلشون برای زیارت امام رضا (ع) پرپر میزنه و فقط ایام تعطیل رو میتونن با برنامه ریزی به مشهد مقدس برن باز هم زیارتشون مصرفیه و هیچ سیر و سلوکی و تقربی تو سفرشون نیست؟

    48. آقا،شما کار فرهنگی نکن!!! /

      سلام؛ممنون که به فکر مشهد هستید،خواهش میکنم از هر کس که این نظر میخونه چه مسئولان شهرداری چه شورای شهر مشهد اینقد اقدامات فرهنگی ،رفاهی برا ما انجام ندید آقا ما اگر نخوایم عکس زننده ترین مانکنهای لباس واصلا خودشون رو تو مغازه ها و مجتمعهایی که فقط ۱۰۰ متر با حرم آقامون فاصله داره نبینیم باید کیو ببینیم . اگر ما نخوایم تو راسته ی خیابون امام رضا(علیه السلام) به سمت حرم برجای اینچنینی رو که مارو یاد برجای کافر آباد میندازه نبینیم، و رو به حرم آقامون زیارت خاصه بخونیم و بیاد بین الحرمین باشیم باید کیو ببینیم، اگر ما نخوایم خرجای میلیاردی المانها رو
      ،رو گرده مردم نبینیم کیو ببینیم،اگر نخوایم علائم فراماسونری و شیطانپرستی رو روی اِلمانهای شهری نبینیم کیو ببینیم(با مدرک)آقایون جون هر کی دوس دارید شما برا ما کار فرهنگی نکنییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییید…

    ارسال دیدگاه شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 3 = 5