مناظره یامین پور و امید روحانی در برنامه «هفت» سیما

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ مناظره یامین پور و امید روحانی در برنامه «هفت» سیما

مناظره وحید یامین پور و امید روحانی در برنامه سینمایی هفت(شبکه سه سیما)

مناظره #هفت بر سر آرای #سیدمرتضی_آوینی

یامین پور: آوینی مرگ آگاهی را مقدمه حکمت و حکمت را مقدمه هنر می دانست. لذا بر این باور بود دستیابی به نخل بلند حکمت از مسیر مرگ آگاهی اتفاق می افتد. این نیست که او تصور کند هنر از مسیر دیگری به دست آید. لذاست تنها این مسیر را انتخاب کرد.

وحیدیامین پور: جذابیت آوینی برای من این است که آوینی به آنچه به ایمان آورده بود، کافر شد و همه نوشته هایش را آتش زد. یعنی آنقدر شجاعت، صراحت دارد که گذشته اش را آتش بزند. انقلاب این توانایی را داشته از قلب جریان شبه روشنفکر سکولار کسی را بیرون بکشد و او را تبدیل به یک تئوریسین انقلابی بکند.

آوینی را یک اندیشمند بدانیم. او می داند بعدها این نوشته هایش مبنای تفکر و تحلیل دیگران می شود. چرا باید بگذارد اندیشه هایش دچار متشابهات شود. اگر چنین می شد امروز ما باید درباره آوینی دهه ۵۰ و ۷۰ بحث می کردیم. خیلی مشکل ایجاد می شد.

امید روحانی: اتفاقا من برعکس شما ناراحتم که آوینی نوشته هایش را آتش زد. شما هم به دنبال ساخت آوینی تک ساحتی هستید. برای شناخت یک انسان بهتر بود آن نوشته ها الان بود تا بهتر این انقلابِ او را درک می کردیم. سیروریت آوینی با گذشته اش بهتر درک می شد. اگر نوشته های قبل از انقلابش امروز بود برای شما می شد. شما یک آدم را می گیرید حواشی اش را حذف می کنید این نمی شود!

افخمی: به نظر من آتش زدن نوشته های گذشته اش کار شاعرانه، حماسی و البته احساسی ای بود.

آوینی هنرمند یا نظریه پرداز؟

بهروز افخمی: بیشتر هنرمند بود تا نظریه پرداز.

امید روحانی: مهمترین وجه نوشته های آوینی تک گفتارهای او برای فیلم های مستندش بود. برخی او را تئوریست سینمایی یا فیلسوف می نامند من در نوشته های او نه تئوری سینمایی دیدم نه فلسفه دیدم. درواقع همان شاعرانگی آوینی در قبل از انقلاب در حال گذر از ایمان مذهبی و دین به متونی می رسد که او در گفتارهای روایت فتح دارد.

 312006

وحید یامین پور: آوینی یکی از معلم های انقلاب اسلامی و در این مسیر در برخی وجوه از شهید مطهری نیز پیشی می گیرد. اینکه بگوئیم وی یک هنرمند شاعری بود اجحاف در اوست. شأن نظری او را باید جدی گرفت. آوینی قطعا به دنبال ارائه یک نظریه سینمایی بود. او به دنبال سنگ بنای یک تئوری جدی در سینما بود. دست کم آوینی صاحب یک تئوری انتقادی در سینما و مطبق با چارچوب های انقلاب اسلامی بود. اگر آوینی نبود ممکن بود برخی از تارکوفسکی به عنوان الگو در سینما یاد کنند، در حالی که امروز فیلمی مانند «ایستاده در غبار» الگو گرفته از «روایت فتح» ساخته می شود.

https://telegram.me/joinchat/A4QtSDu4bQJpxcBfil558g

    ۳ دیدگاه ثبت شده

    1. سلام:خیلی وقت دنبال مطالبی از سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی هستم که درباره قبل از تحول درونیشون باشه ((حرفای بی سانسور)) حالا اراجیف مسعود بهنود ونبوی رو هم کما بیش خوندم .اما به عنوان کسی که شهدا رو خط قرمز زندگیم می دونم ووبه همین دلیل تقریبا اکثر اوقات مشغول مناظرو دفاع از ارمانهای انقلاب هستم . میخوام کمی بیشتر در این مورد بدونم اگه لطف کنید و راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم

    2. ابوالفضل /

      سلام استاد من اصلا آوینی رو نمیشناختم ممنون که بهم معرفیش کردید آیا واقعا نظراتشون از شهید مطهری هم مهمتر بوده؟؟؟؟؟؟

    3. Film e in monazere ro nemizarin?

    پاسخ دادن به ابوالفضل لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    5 + 1 =